Fremmedspråklige elever kan ha rett til særskilt opplæring i norsk.
Først så gjennomføres en kartleggingsprøve for å avdekke det eventuelle behovet:
Hvis det gjøres enkeltvedtak om særskilt opplæring i Norsk så skal denne som hovedprinsipp gjennomføres i norsktimene.
Eleven kan få opplæring med særskilte tilpasninger innenfor den ordinære læreplanen i norsk, eller opplæring etter egne læreplaner.
Omkring hensikten med den særskilte norskopplæringen så gjelder dette prinsippet:
Opplæringen skal bidra til at elevene lærer seg norsk godt nok til at de kan følge den ordinære opplæringen i skolen.
Ut i fra særlige forutsetninger så kan skolen omdisponere undervisningstimer i andre fag over til norskfaget ut i fra «25% regelen om omfordeling».
Følgende forutsetninger gjelder:
- Omdisponeringen skal lede til best mulig samlet måloppnåelse for alle fagene, sett under ett.
- Omdisponeringen er et administrativt vedtak, ikke et enkeltvedtak.
- Den enkelte elev eller foreldre må samtykke til omdisponeringen.
- Det skal foreligge en skriftlig avtale mellom skoleeier og elev/foreldre før omdisponering kan skje.
- Omdisponeringen forutsetter at eleven får opplæring i samtlige kompetansemål i læreplanen.
- Omdisponeringen må skje individuelt og ikke gruppevis.