Bildet av frekvensomformeren over er hentet fra produktkatalogen til Elfadisteloec
Frekvensoformeren eller VFD – «Variable Frequency Drive» på engelsk brukes når vi ønsker å omforme en drivspenning for eksempel 230V eller 400 V 50 Hz AC til en frekvens som vi kan variere fritt. Ved å omforme og variere framvensen til vekselspenningen så kan vi for eskempel få en elektrisk asynkronmotor til å gå med det turtallet som vi måtte ønske. Filmen under gir en kort introduksjon:
Figuren under gir en blokkskjematisk oversikt over de funksjonene som finnes inne i en frekvensomformer.
Her har vi en oversikt over «den innvendige oppbyggingen» eller «hovedstrukturen» til en frekvensomformer, se figuren over.
Frekvensomformeren kan drives av 1 eller 2 fase 230V AC spenning eller en 3 fase spenning på 230 eller 400 V. (IT eller TN distribusjonsnett.) Dette vil kunne variere fra modell til modellog det vil være mulig å kjøpe inn frekvensomformere til ulike spenningssystemer og drivspenninger.
Frekvensomformeren består hovedsaklig av 4 «innvendige hoveddeler»:
- Inngangskretsen som har til oppgave å likerette den vekselspenningen som driver frekvensomformeren.
- Mellomkretsen som har til oppgave å stabilisere den likespenningen som blir levert fra inngangskretsen.
- Utgangskretsen, som har til oppgave å omforme likespenningen fra mellomkretsen til en 3-fase vekselspenning med riktig frekvens og andre ønskede egenskaper.
- Kontrollkretsen som kontrollerer en riktig virkemåte for de ulike tekniske delene som frekvensomforeren er bygd opp av.
Frekvensomformeren ivaretar hovedsaklig 2-3 oppgaver.
- Et riktig 3-fase pådrag til motoren i form av en 3-fase pådrag med riktig spenning og riktig frekvens, slik motorens turtall og pådrag eller dreiemoment blir det slik som ønsket.
- Det er også ofte mulig å konfigurere hvor hurtig den elektriske motoren skal akselerere eller «bremse opp» (retardere).
- Frekvensomformeren skal også beskytte den elektriske motoren mot overbelastning på noenlunde samme måte som et motorvern.
Frekvensomformeren kan primært sett styres på to alternative måter:
- Frekvensomformeren kan styres og konfigureres «manuelt» via et lokalt betjeningspanel.
- Frekvensomformeren kan også «fjernstyres» ved hjelp av elektriske signaler.
Hvis frekvensomformeren styres ved hjelp av elektriske styresignaler så kan dette typisk være:
- Et digitalt «enable» eller «kjøresignal» som får motoren til å starte eller til å stanse.
- Ett eller to digitale signaler som gir dreieretning med eller mot klokken.
- Et analogt signal som styrer frekvensen og pådraget ut i fra frekvensomformeren og ut til motoren. Dette kan typisk være et analogt styresignal av størrelsesorden 4-20 mA.
Frekvensomformeren har en innvendig reguleringsløyfe som styrer frekvensen. På denne måten er det mulig å oppnå en forholdsvis nøyaktig styring av motorens turtall.
Hvis man ønsker en høyere grad av kontroll av motorens turtall, så kan man montere en «tacho-generator» på motoren som kan generere et analogt målesignal som da representerer motorens turtall. Hvis frekvensomformeren inneholder en ekstra regulatorfunksjon for slikt bruk, så kan dette feed-back signalet fra tacho-generatoren brukes til å oppnå en ennå mer nøyaktig kontroll i forhold til motorens turtall.
Hvis vi har behov for en høy grad av kontroll i forhold til motorens turtall, så kan vi monteren en tacho-generator til motorens drivaksling. Hvis frekvensomformeren inneholder en regulatorfunksjon til et slikt bruk, så kan vi bruke dette feedback signalet til en mer nøyaktig regulering av motorens turtall.
- Litt mer informasjon fra Trainor
- Trainor – Om jording
Oppgaveark: