BBC:Microbit norskspråklig kurs

Nordic Semiconductor Student Project – Video

Episode 0 – Kom i gang med micro:bit!

Episode 1 – Tell med micro:bit!

Episode 2 – Terning med Microbit

Oppgaver.

Oppgave 1: Du er hva man kaller en «falskspiller» og ved å «riste» terningen «på vanlig måte» så skal den gi et tilfeldig tall fra 1-6. Vipper du den der i mot sidelengs, så vil den alltid gi tallet 6. Kan du få til å programmere dette? (Øvelse laget av elev i klasse 1ELEB.)

Oppgave 2: Terningen skal genere et tilfeldig tall fra 1 til 8. Hvis den genererer tallet 1 til 4 så skal den vise antall «øyer» på terningen. Hvis tallet blir større enn 4 da skal den bare vise en «X». Programmet skal ikke være større eller lengre enn tidligere.

Episode 3 – Kompass med Microbit

Oppgave 1: Du synes etterhvert at kompasset er litt unøyaktig og du ønsker en litt mer nøyaktig angivelse av kompassretningene: N – NØ – Ø – SØ – S – SW – W – NW. Kan du klare å å få til å programmere dette?

Oppgave 2: Du synes etterhvert at det blir kjedelig å ha et kompass som bare kan vise kompassretningen ved hjelp av en bokstav. Du ønsker heller et kompas som kan vise kompassretningen ved hjelp av en pil som peker mot nord. Er du i stand til å programmere dette? (Litt vanskelig oppgave.)

Episode 4 – Tampen brenner med micro:bit!

Send number:

Mottatt signalstyrke:

Mottatt tall:

Send forskjellige tall:

Alternativ mottaker:

Litt teori:Microbit senderen fungerer jo nærmest ut i fra de samme prinsippene som gjelder for «NDB» eller et radiofyr i denne oppgaven. (Men Mikrobit sender med en mye lavere effekt og med en annen frekvens.) Virkemåten til Microbitsenderen ligner kanskje enda mer på en IoT Beakon eller et «Netvard» som begge benytter seg av Bluetooth. (IoT = Internet og Things). Filmen nevner også begrepet eller prinsippet «datapakke» som er et veldig viktig prinsipp i forbindelse med all datakomminikasjon.

Oppgave: Du plasserer en Micro:Bit beacon (sender) i hver etasje i en trappeoppgang. Du skal også lage/programmere en mottaker. Når du er i første etasje skal mottakeren vise tallet 1. For de andre etasjene, 2. 3 og 4 så skal mottakeren også vise hvilken etasje du er i. Kan du få til å programmere og utvikle denne løsningen. (Oppgaven har ikke blitt prøvd, slik at vi foreløpig ikke vet sikkert om oppgaven kan la seg løse.)

Episode 5 – Innbruddsalarm med micro:bit!

 

Episode 6 – Intervallklokke med micro:bit!

I kodeeksemplet under så har jeg endret litt slik at tiden går 10 ganger så fort som normalt og så gjennomfører den bare 2 intervaller i stedet for 4. Begge deler er for at det skal gå hurtig å teste programmet. Dere kan teste med dette programmet som kjører 10 ganger for fort.

Oppgave: Hvilke deler av programmet er det som skal endres hvis vi skal få 4 intervaller og «riktig hastighet»?  Kan dere først testkjøre med «høy hastighet» og så endre programmet til «riktig fart»?

 

Episode 7 – Reaksjonsspill for to med micro:bit!

 

Episode 8 – Piano med micro:bit!

Oppgave: Utfør et redesign av dette pianoet slik at det får ordentlige brytere som tangenter og ellers litt forbedrede tekniske løsninger.

Episode 9 – Send emojis med micro:bit!

 

Episode 10 – Blinkende sko med micro:bit!

 

Episode 11 – Reaksjonsspill for én med micro:bit!

 

Episode 12 – Servo med micro:bit

 

Episode 13 – Tegn med micro:bit!

 

Episode 14 – Tegn mer med micro:bit!

 

Episode 15 – Skytespill med micro:bit!

 

Episode 16 – Radiostyrt buggy med micro:bit!

 

Episode 17 – Flaskerakett med micro:bit

 

Episode 18 – Lag egne pakker til micro:bit!

 

Episode 19 – Unngå trafikken med micro:bit!

 

Episode 20 – Fargelampe med micro:bit!

 

Episode 21 – Kode fra github til micro:bit!

Og litt på engelsk/norsk etter at vi har kommet godt i gang:

Episode 22 – Sende opp rakett ved hjelp av en appelsin

Oppgave – Starte en 230V asynkronmotor ved hjelp av jordbær og blåtann. De prinsippene og de teknologiløsningene som er beskrevet i filmen over bør kunne utvikles videre til at vi bør kunne starte og stanse en 230V asynkronmotor ved hjelp av et jordbær. For å være på den helt sikre siden, slik at vi ikke kan få strøm i oss, så kan vi jo bruke 2 stk Micro:Bit og så koble den ene Micro:Biten til et jordbær, og så kan vi overføre «startsignalet» fra Micro:Bit 1 til Micro:Bit no 2 ved hjelp av Blåtann. Micro:Bit 2 kan så være koblet opp mot et rele og videre opp mot en 230V kontaktor som starter og stanser asynkronmotoren. Eksemplet skulle også kunne la seg utvikle videre ved å legge til ytterligere en frukt, grønnsak eller et bær. For eksempel vi berører et jordbær og motoren går mot venstre eller vi berører en agurk og motoren går mot høyre. Hvordan får vi til det?

Episode 23 – Litt ekstra om lysdioder

 

Kommer vi på noe mer eller er vi klar for å jobbe videre med Arduino?

Vi har vel fram til nå for det meste jobbet med grafisk programmering, men som dere vil se så er prinsippene i tekstbaserte programmeingsspråk som Python, C og C++ mye de samme.