Tirsdag den 26 januar

B-klassen

Jeg har lagt merke til at det kan være litt problematisk å huske de mange elektrofaglige ord og uttrykk, og å kjenne igjen komponenter, både for denne klassen og for mange andre klasser. Jeg har derfor laget noen «digitale spill og oppgaver» som kanskje kan hjelpe (?!).

Ellers så har vi jo også kommet så langt at vi skal begynne å bygge den virkelige utgaven av «dørlås med servo», slik at vi kanskje kan gå i gang me dette også. Vi får vel også etterhvert tenke på en rapport, slik at vi får dokumentert hva dere har vært gjennom og hva dere har lært.

Edit:

Det viste seg at vi brukte litt ekstra lang tid på «Drag and drop» ved at det dukket opp spørsmål om hvordan de ulike komponentene virket. Det var helt ok, og vi fokuserte en del på virkemåten til kondensatoren og potensiometeret. Vi så også på hvordan potensiometret kan brukes enten som en spenningsdeler eller en variabel motstand.

Jeg fant en Youtube video som beskriver kondensatoren (og spolen) på samme måte som den jeg hadde på tavlen, der kondensatoren ble sammenlignet med en «boks» med gummimembran.