På grunn av litt uventede endringer ifbm utplasseringene så kom vi nå i gang med et ekstra «nytt» læringsoppdrag på skolen. Dette går ut på å sluttføre det læringsoppdraget som vi har jobbet med tidligere.
De som er med i dette nye prosjektet er: Andreas, Nichlas, Lance. (Og senere også Luka og William.)
Denne oppgaven som skal gjennomføres kan oppsummeres slik:
- Bygge/sluttføre/dokumentere bygging av skap med PLS, 2 kontaktorer og 2 frekvensomformere.
- Utarbeid/dokumenter et program som kan styre en enkel dreieretningsvender fra HMI.
- Utarbeid /dokumenter et program som kan styre to forskjellige dreieretningsvendere, en for hver motor.
- Utarbeid så en sekvensstyring for styring drift av to stk karuseller som skal fngere slik som beskrevet under:
Styring av to stk karuseller – Sekvensstyring.
To stk karuseller skal rotere på denne måten:
- Begge roterer mot klokka. 1 min.
- Venstre roterer mot klokka. Høyre roterer med klokka. 1 min.
- Begge roterer med klokka. 1 min.
- Høyre roterer med klokka. Venstre roterer mot klokka. 1 min.
- så starter sekvens 1 om igjen og det hele kjører til vi trykker på stopp-knapp.
Teknisk sett så kan dette læringsoppdraget løses på forskjellig måte. En måte er ved å bruke PLS og to frekvensomformere.
Et sentralt hvedmål i forhold til alle delmålene i automasjonsfaget, det er å oppnå en størst mulig grad av selvstendighet i læringsarbeidet. Man kan på mange måter si at mye handler om å opparbeide selvstandighet og «å lære å lære«. Vi har også kommet fram til vårsemesteret, slik at det er på tide med noen litt vanskeligere oppgaver.