Hve er det egnentlig vi skal lære?
En måte å lære produkt eller systemutvikling på, det er jo at klassen jobber jobber i fellesskap med ett eller flere utviklingsprosjekter. Det viktige vil jo ikke være å løse «den ene oppgaven» men å lære arbeisteknikker som kan brukes til å løse mange andre tilsvarende oppgaver.
Vi er nå godt i gang med å utarbeide koblingsskjema for maskintavlen. Det er i den forbindelse nødvendig at vi setter oss godt inn i dokumentasjonen.
Prosjektgjennomførelse til nå:
- Det første vi gjorde det var å utarbeide en omtrentlig spesifikasjon.
- Så utarbeidet vi et utkast til en mekanisk monteringsbeskrivelse.
- Etter det så gjennomførte vi en «mekanisk prøvemontering».
- Vi la så inn flere detaljer i spesifikasjonen ifbm utarbeidelse av rekkeklemmetabell.
- Så utarbeider vi et hovedstrømsskjema.
- Vi behøver nå å se litt dypere inn på dokumentasjonen for kompenentene for å finne ut av den videre oppkoblingen. Er det noe som vi behøver å rette på?
Spørsmål:
- Kan utgangene på PLS’en tåle 230V?
- Eventuelt hvor mange ampere?
- Går det bra å kombinere med de kontaktorene som vi har?
- Behøves det noen endringer i forhold til den jobben som vi har utført til nå?
- Styring av frekvensomformer?!
Automatisering er for den kreative.
- Ved eksamen etter VG3 automatisering så vil eksamensoppgaven typisk inneholde en beskrivelse av et omfattende teknisk anlegg.
- Det vil typisk følge med 120-150 sider med teknisk dokumentasjon og systembeskrivelse.
- Du skal vanligvis utarbeide tekniske løsninger og arbeidsbeskrivelser for en arbeidsbeskrivelse som du ikke kjenner til fra før.
- Mulige VG2 læreplanmål i prosjektet