Fredag den 26 Mars

A-Klassen

Vi ble litt forsinket forrige gang, dels på grunn av litt tekniske problemer og dels på grunn av en del tidligere fravær slik at vi måtte repitere tidligere gjennomgått lærestoff. I dag så skal vi forsøke å bli ferdige med praksisdelen av læringsoppdrag 3 som handler om «Smarthus».

Forige gang så fikk vi konfigurert og prøvd ut Tellsticknet gateway, og vi var i stand til å styre to stk brytere fra en lokal fjernkontroll, fra PC og fra mobiltelefon. Det finnes 2 komponenter som vi ikke har tatt i bruk ennå, og de kan vi fortsette med å ta i bruk, nå i dag. Vi hadde også noe fravære forrige gang, slik at de som ikke var der kan få hjelp av de andre elevene til å forstå den øvelsen som ble gjennomført forrige gang.

Her er leverandørens dokumentasjon:

Så kan vi fortsette:

Steg 5 – Styring av dimmer. Det finnes også en dimmer i kittet. En dimmer er en bryter som ikke bare kan slås av og på. Den kan også brukes til å øke eller minke mengden av strøm som går gjennom kretsen «analogt» eller «trinnløst», slik at vi kan «dimme lystet». Koble opp dimmeren og få den til å fungere.

Steg 6. Oppkobling av dørsensor. Da er det bare en komponent til i kittet, og det er en dørsensor. Koble opp dørsensoren og få også denne til å fungere.

Steg 7. Videre utprøving. Når dere har fått alle komponentene til å fungere, så kan vi bruke litt tid på å eksperimentere og prøve ut tingene.

Dokumentasjon. Det er jo et mål i læreplanen at vi skal kunne planlegge, produsere, dokumentere og reflektere over egen læring, slik at vi «lærer oss å lære» og oppnår en viss form for selvstendighet i læringsprosessen. På denne måten så skal det også oppstå en viss form for «dybdelæring«.

Vi har allerede utarbeidet en plan som de fleste har levert inn. Det behøves vel også en form for dokumentasjon, i forhold til det som vi produserte, som viser at vi har forstått og lært, i forhold til det vi holdt på med. Ettersom dette drier seg om forholdsvis komplisert teknologi, så tror jeg at det kan passe å utarbeide et spørsmålsark om virkemåte, som dere så kan arbeide med i fellesskap Hvis det skulle være behov for det så kan vi også gjennomgå lærestoffet på tavlen i regi av elever og/eller lærer.

Dette blir da den dokumentasjonsn som vi utarbeider til læringsoppdraget:

  • En plan (Levert.)
  • Spørsmål om teknisk virkemåte.
  • En logg over gjennomførte aktiviteter.
  • Tanker om egen læring.

Det lages 3 separate innleveringer. Plan og spørsmål om virkemåte levers hver for seg. Logg og tanker om egen læring leveres samlet.

Når vi har fått til dette læringsoppdraget så er vi klar for neste læringsoppdrag, som handler om «Robotarm» og «Robotbil».

Fredag den 26 Mars

B-Klassen.

Vi er eksakt i rute etter framdrifsplanen. Det betyr at vi bare har igjen dokumentasjon:

  • Gå igjennom og utarbeide forklaring på virkemåte (Spørsmål og svar.)
  • Utarbeidelse av arbeidslogg med egenvurdering/reflekson over egen læring

Tirsdag den 23 Mars

B-Klassen.

Forige gang så fikk vi konfigurert og prøvd ut Tellsticknet gateway, og vi var i stand til å styre to stk brytere fra en lokal fjernkontroll, fra PC og fra mobiltelefon. Det finnes 2 komponenter som vi ikke har tatt i bruk ennå, og de kan vi fortsette med å ta i bruk, nå i dag. Vi hadde også noe fravære forrige gang, slik at de som ikke var der kan få hjelp av de andre elevene til å forstå den øvelsen som ble gjennomført forrige gang.

Her er leverandørens dokumentasjon:

Så kan vi fortsette:

Steg 5 – Styring av dimmer. Det finnes også en dimmer i kittet. En dimmer er en bryter som ikke bare kan slås av og på. Den kan også brukes til å øke eller minke mengden av strøm som går gjennom kretsen «analogt» eller «trinnløst», slik at vi kan «dimme lystet». Koble opp dimmeren og få den til å fungere.

Steg 6. Oppkobling av dørsensor. Da er det bare en komponent til i kittet, og det er en dørsensor. Koble opp dørsensoren og få også denne til å fungere.

Steg 7. Videre utprøving. Når dere har fått alle komponentene til å fungere, så kan vi bruke litt tid på å eksperimentere og prøve ut tingene.

Dokumentasjon. Det er jo et mål i læreplanen at vi skal kunne planlegge, produsere, dokumentere og reflektere over egen læring, slik at vi «lærer oss å lære» og oppnår en viss form for selvstendighet i læringsprosessen. På denne måten så skal det også oppstå en viss form for «dybdelæring«.

Vi har allerede utarbeidet en plan som de fleste har levert inn. Det behøves vel også en form for dokumentasjon, i forhold til det som vi produserte, som viser at vi har forstått og lært, i forhold til det vi holdt på med. Ettersom dette drier seg om forholdsvis komplisert teknologi, så tror jeg at det kan passe å utarbeide et spørsmålsark om virkemåte, som dere så kan arbeide med i fellesskap Hvis det skulle være behov for det så kan vi også gjennomgå lærestoffet på tavlen i regi av elever og/eller lærer.

Dette blir da den dokumentasjonsn som vi utarbeider til læringsoppdraget:

  • En plan (Levert.)
  • Spørsmål om teknisk virkemåte.
  • En logg over gjennomførte aktiviteter.
  • Tanker om egen læring.

Det lages 3 separate innleveringer. Plan og spørsmål om virkemåte levers hver for seg. Logg og tanker om egen læring leveres samlet.

Når vi har fått til dette læringsoppdraget så er vi klar for neste læringsoppdrag, som handler om «Robotarm» og «Robotbil».

Edit:

Undervisningen i dag fungerte slik som planlagt, og alle fikk de tekniske anleggene til å fungere.

Neste gang: – Siste gang før påske: Vi utarbeider dokumentasjon for læringsoppdraget.

 

Mandag den 22 mars – ekstrapost

Her er spørsmålene omkring virkemåte, som vi bør forsøke å finne ut av.

Fjernstyring av bolig – Spørsmål om virkemåte

  1. Når vi koblet opp det tekniske anlegget, så brukte vi ingen separat strømforsyning og vi koblet bare nettverkskabelen til PC. Hvordan fungerte egentlig dette?
  2. Hva er oppgaven til Tellsticknet gateway, og hvordan fungerer denne, hvis vi skal beskrive den i litt ”grove trekk”?
  3. Hva er oppgaven til de strømbryterne som kan slås av og på. Hvordan fungerer disse?
  4. Hvordan er det mulig å styre strømbryterne via en lokal trådløs fjern kontroll, og hvordan fungerer dette? Behøver man tilkobling til Internett for at dette skal fungere?
  5. Hvordan kan det være mulig å styre og konfigurere strømbryterne fra en PC? Vil dette fungere uten tilkobling til Internett?
  6. Hvordan kan det være mulig å styre strømbryterne fra en mobiltelefon? Vil dette fungere uten tilkobling til Internett?
  7. Hvordan fungerer dimmeren? Behøver dimmeren Internett for å fungere?
  8. Hvordan fungerer magnetsensoren? Behøver magnetsensoren Internett for å fungere?

 

 

Mandag den 22 Mars

A-Klassen.

Forige gang så fikk vi konfigurert og prøvd ut Tellsticknet gateway, og vi var i stand til å styre to stk brytere fra en lokal fjernkontroll, fra PC og fra mobiltelefon. Det finnes 2 komponenter som vi ikke har tatt i bruk ennå, og de kan vi fortsette med å ta i bruk, nå i dag. Vi hadde også noe fravære forrige gang, slik at de som ikke var der kan få hjelp av de andre elevene til å forstå den øvelsen som ble gjennomført forrige gang.

Her er leverandørens dokumentasjon:

Så kan vi fortsette:

Steg 5 – Styring av dimmer. Det finnes også en dimmer i kittet. En dimmer er en bryter som ikke bare kan slås av og på. Den kan også brukes til å øke eller minke mengden av strøm som går gjennom kretsen «analogt» eller «trinnløst», slik at vi kan «dimme lystet». Koble opp dimmeren og få den til å fungere.

Steg 6. Oppkobling av dørsensor. Da er det bare en komponent til i kittet, og det er en dørsensor. Koble opp dørsensoren og få også denne til å fungere.

Steg 7. Videre utprøving. Når dere har fått alle komponentene til å fungere, så kan vi bruke litt tid på å eksperimentere og prøve ut tingene.

Dokumentasjon. Det er jo et mål i læreplanen at vi skal kunne planlegge, produsere, dokumentere og reflektere over egen læring, slik at vi «lærer oss å lære» og oppnår en viss form for selvstendighet i læringsprosessen. På denne måten så skal det også oppstå en viss form for «dybdelæring«.

Vi har allerede utarbeidet en plan som de fleste har levert inn. Det behøves vel også en form for dokumentasjon, i forhold til det som vi produserte, som viser at vi har forstått og lært, i forhold til det vi holdt på med. Ettersom dette drier seg om forholdsvis komplisert teknologi, så tror jeg at det kan passe å utarbeide et spørsmålsark om virkemåte, som dere så kan arbeide med i fellesskap Hvis det skulle være behov for det så kan vi også gjennomgå lærestoffet på tavlen i regi av elever og/eller lærer.

Dette blir da den dokumentasjonsn som vi utarbeider til læringsoppdraget:

  • En plan (Levert.)
  • Spørsmål om teknisk virkemåte.
  • En logg over gjennomførte aktiviteter.
  • Tanker om egen læring.

Det lages 3 separate innleveringer. Plan og spørsmål om virkemåte levers hver for seg. Logg og tanker om egen læring leveres samlet.

Når vi har fått til dette læringsoppdraget så er vi klar for neste læringsoppdrag, som handler om «Robotarm» og «Robotbil».

Gjennomføring:

Det viste seg at det var en del problemer med å få noe av utstyret til å fungere. De som var borte på fredag var stort sett på plass, og vi endte opp med å repitere fredagens lærestoff.

Fredag den 19 Februar.

Begge klassene.

Det viste seg det at oppkoblingen og bruken av TelldusStickNet både var noe mer komplisert og at dette også var et mer avansert system enn det som vi kanskje hadde regnet med.

Da har vi to muligheter. Enten så kan vi si at nei dette blir alt for komplisert, dette må vi bare gi opp, eller så må vi ta i bruk en arbeidsmetode som medfører at vi som klasse og i fellesskap kan løse forholdvis store og kompliserte problemstillinger.

Denne arbeidsmåten bruker man spesielt i forbindelse med utvikling av programvare og datasystemer. Da kaller vi denne metoden for «algoritmisk tenkning». Her har vi en webside og en video hos NDLA som forteller litt om dette:

Når vi jobber med komplisert teknologi så bruker man ofte mye av de samme prinsippene.

Man kan vel si det slik at «algoritmisk tenkning» går ut på å dele et stor komplisert oppgave opp i mange forholdsvis mindre oppgaver som så løses hver for seg. Når man har løst disse «små problemene» hver for seg, så setter man sammen «alle de små løsningene» til en helhet som fungerer. Vi kan vel si at vi jobber ut i fra en slags «kakeoppskrift».

Steg 0. Drivspenning og Internett. Det er nødvendig å koble opp TellStickNet mot Internett og den behøver drivspenning. Dette løste vi forrige gang ved å hente drivspenning og delt internett fra PC. Dette viste seg å fungere meget bra.

Steg 1. E-Mail kontoer. Det viste seg så at hver Tellsticknet enhet må registreres på et navn og en e-mail som blir eier av enheten. Den vil da i utgangspunktet bare være tilgjengelig for den ene eleven som er eier. Men vi er 2 klasser og nesten 30 elever. Det er nødvendig å registrere enhetene på skolen som eier og med e-mail adresser som alle kan bruke. Dette er nå utført av meg som faglærer.

Steg 2. Styring fra PC. Den første enkle funksjonen som vi kanskje kan ta utgangspunkt i, det er å styre en 230V bryterfunksjon fra  Internet og ved hjelp av PC. Vi går i gang med og får til bare dette. Når vi har fått til dette så går vi i gang med neste steg.  Det står beskrevet i brukermaunalen hvordan dette gjøres og vi må sørge for at alle får til det.

Steg 3. Styring fra mobiltelefon. Det skal også være mulig å styre bryterne via mobiltelefon og bruk av en App. Vi følger oppskriften i brukeranualen og forsøker å få til dette.

Steg 4. Styring fra lokal fjernkontroll. Det finnes også en lokal fjernkontroll. Vi kan også ta i bruk brukermanualen for å finne ut hvordan denne fungerer.

Steg 5. Vi får se .. Etter hvert så skal vi forsøke å komme fram til at alle ting skal fungere.

Om oppgaven:

Vi skal forsøke å jobbe strukturert og systematisk i forhold til en komplisert og sammansatt oppgave der vi ikke helt kjenner sluttresultatet. Dette har nok en del å gjøre med det som man kaller for «dybdelæring», «..og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre

Edit:

Det viste seg at alle «TellStickNet-enhetene» og alt det utstyret fungerte slik som det skulle og at dagsprogrammet ble gjennomført slik som planlagt i begge klassene.  Dette gjør det jo forholdsvis enkelt å skrive rapport, på et litt senere tidspunkt ved at planen ble gjennomført nokså eksakt slik som planlagt. Det var en del elever som manglet i B-Klassen slik at det vil være nødvendig med litt repetisjon.

 

 

Tirsdag den 17 Mars

B-Klassen.

Vi jobbet med oppkobling av Telldusnet sturingen og støtte på et par problemer. Det viste seg først og fremst at 3 av de 5 gatewayene var låst til e-mail kontoer som var registrert av elever i A-Klassen. Dette må rettes opp. 2 av arbeidsgruppene klarte å logge på gatewayen men vi kom bare sånn delvis i gang med automatisering og gjernstyring.

Vi prøvde ut prinsippet med å dele fra trådløst internett til kablet internett via PC. Dette viste seg å fungere greit. Det fungerte også greit med å bruke PC USB som drivspenning for Telldusnet gateway.

Her er en del dokumentasjon som vi behøver å jobbe ut i fra:

Mandag den 16 Mars

A-Klassen.

Vi jobbet med oppkobling av Telldusnet styringen. Noen av arbeidsgruppene fikk logget seg inn og fikk noe av utstyret til å fungere. For andre så fungerte det ikke.

Vi prøvde ut prinsippet med å dele fra trådløst internett til kablet internett via PC. Dette viste seg å fungere meget bra. Det fungerte også greit med å bruke PC USB som drivspenning for Telldusnet gateway.

Her er en del dokumentasjon som vi behøver å jobbe ut i fra:

 

 

Fredag den 12 Mars

Begge klassene:

Vi jobbet med å klargjøre dokumentasjon for planlegging av læringsoppdrag 3, som handler om IoT og fjernstyring i bolig.

A klassen begynte også på praksis med å sette opp TellStickNet

Tirsdag den 9 Mars

B-Klassen

Vi gjorde først ferdig innleveringen for læringsoppdrag 2 (Servomotor.)

Så satte vi oss litt grunnleggende inn i IoT – Internet of Things:

Så gikk vi i gang med å lge en plan for neste prosjekt/læringsoppdrag som er et enket system for hjemmeautomatisering.

Manual for Cotech Smart Home Starter pack:

Her er en beskrivelse av hvordan vi kan dele kablet Internett fra PC med wifi, hvis vi ønsker det:

Jeg tror at for at denne løsningen skal kunne fungere, så behøver vi å bruke en krysset kabel, men det kan jo tenkes at den kabelen som følger med et «krysset».

http://itxn.blogspot.com/2011/10/lage-krysset-nettverkskabel.html