Mandag den 8 Mars

A-Klassen.

Vi kikket på innleveringene til læringsoppdrag 2. 8 hadde levert og de resterende fikk litt tid for å levere.

Vi kikket litt innledende på prinsippene bak IoT og så på video om iot, jetmotorer og sauer.

https://iot.el3.no/hva-er-iot/

Neste gang:

Vi begynner å kikke på et litt selvstendig iot prosjekt.

Fredag den 26 Februar

A og B-Klassen

Vi gjorde ferdig den skriftlige rapporten for læringsoppdrag 2, del 1, 2 og 3 som handler om servomotorer.

En elev i B klassen gjennomførte også praksisdelen til del 2.

Vi ble enige om siste frist for innlevering skulle være søndag den 07 Mars 2021.

Vi delte ut spørreundersøkelse i begge klasser med spørsmål om ønskede læringsaktiviteter fram til våren.

Tirsdag den 23 Februar

B-Klassen

Vi ble ferdig med praksis til læringsoppdragets del 3.2

Noen elever hadde lyst å repetere praksisdel 2.2 på fredag.

Ellers neste gang:

Planlegging av studieperioden vinterferie-sommerferie

Mandag den 22 Februar

A-Klassen

Vi ble ferdig med den siste praksisdelen av læringsoppdraget.

Neste gang:

Planlegging for perioden vinterferie-sommerferie. Vurdere ønskede aktiviteter.

Mulig vi bør samarbeide litt om dokumentasjonen.

Fredag den 19 Februar

B-Klassen

Det viste seg at ikke alle elevene var ajour med programmet til læringsoppdrag 2, del 3. Vi brukte de to timene til feilles feilsøking og feilretting.

Neste gang: Praksis i forhold til læringsoppdraget del 3.

A-Klassen

Vi gjorde først en detaljert gjennomgang av programkoden for del 2 ( styring med potmeter) og så en tilsvarende gjennomgang for del 3.

Neste gang: Praksis i forhold til læringsoppdraget del 3.

Begge klassene:

Vi kikket litt på en «robot-bil-modell» og vurderer den for senere læringsoppdrag.

Mandag den 15 Februar

I dag så kikket vi på videoer om en rubothund. Vi kikket også på vidoer om Insudreiroboter og så snakket vi i den sammenheng litt om servomotorer som vi hlder på med akkurat nå. Vi kikket også på en video som handlet om de 6 aksene på en industrirobot, og så snakket vi litt om det.

Så gikk vi over til å jobbe med det læringsoppdraget som handler om servomotorer del 2. I del 2 så skal vi kunne stille inn servoposisjonen ved hjelp av et potmeter. Vi skulle egentig ha kommet så langt at vi skulle ha gått gjennom detaljene i programmet. Det viste seg at noen av elevene allikevell ikke hadde fått gjennomført programmeringen, slik at vi satte av ekstra tid til å få programmet ferdig. Alle skal nå ha et fungerende program og de som ikke har det bør vel jobbe litt med dette hjemme.

Neste gang: Vi går gjennom detaljene i programmet og får ferdig dokumentasjonen fro del 2 av læringsoppdraget.

Fredag den 12 Februar

A og B-Klassen

I dag så kikket vi litt på den nye «plastikkroboten» og så diskuterte vi også litt ROV og kikket på en video om dette.

Så jobbet vi med rapport fra læringsoppdrag, dokumentasjon, del 1 og del 2. Vi ble ferdige med hele del 1. For del 2 så rakk vi å beskrive oppkobling og virkemåte, men vi rakk ikke å beskrive programmet. Dette fortsetter vi med neste gang. Når dette er gjennomført så er det å gjennomføre praksis for del 3.

Styring av robotarmen til en ROV pleier vanligvis å skje ut i fra prinsippet for «master slave robot». Et par videoer under:

Video 1:

Video 2:

Tirsdag den 09 Februar

B-Klassen

I dag så gjennomførte vi praksisdelen til «Læringsoppdrag om servomotorer» del 2.

Litt problemer med et par PC, men alle fikk «styring av servomotor ved hjelp av potmeter» til å fungere.

Vi så også en video om «master slave robot».

Neste gang: Vi fortsetter med å gjøre rapporten ferdig. Vi skal også gjennomføre praksisøvelsen del 3. (Som handler om en fjernstyrt dørlås.)

Mandag den 08 Februar

A-Klassen

Vi fikk gjennomført praksisdelen til læringsoppdrag om servomotorer, del 2. Dette handlet om å å styre en servomotor via et potmeter som gir inputsignaler til Arduino. Arduino styrer så posisjonen til servoen ved å endre pulsbredden til styresignalet (I intervallet fra 1mS-2mS).

Øvelsen fungerte ikke på kontorer til faglærer, på grunn av mindre feil på komponentene med ved felles god innstas så fant vi en litt annen måte å koble opp potmeteret, slik at koblingen ble mer stabil.

Neste gang: Sriving av rapport for del 2, pluss praksisdel for læringsoppdraget, del 3, hvis tiden strekker til.