Tirsdag den 23 November 3AUTB

Del 1.

Vi gikk gjennom og repeterte reguleringsteori. Fram til og med nivåregulering med reguleringsventil og med frekvensomformer.

Del 2.

Så gikk vi i gang med et prosjekt som gikk ut på å kartlegge 3 stk trainere.

Del 3.

Vi opprettet klassenotatbok.

Torsdag den 18 November 2AUTA

Gjennomgått stoff:

Vi startet også opp med gå gjennom de reguleringstrainerne som kanskje kan brukes til prosjekteksamen.

Ingen innleveringer så langt, men vi tar sikte på en innlevering senere, slik at vi får samlet sammen info om trainerne.

Eventuelt neste gang:

Onsdag den 29 September

B klassen

  • Cyber Security – Litt repetisjon omkring læreplanmål og eksamen.
  • Forklare sammenheng mellom teknologi og sikkerhet.
  • Eksempler: Norsk Hydro 2019, amerikansk system for distribusjon av olje og kjøttindustri. Ukrainas strømforsyning 2016.
  • Video med litt forklaring om nettverk
  • MAC adresser og IP adresser.
  • Globale og lokale Ip adresser.
  • Koble opp to stk PC’er med adresse 10.0.0.1 og 10.0.0.2 via krysset kabel og pinge hverandre vha Cisco simulator.
  • Koble opp to stk PC’er med adresse 10.0.0.1 og 10.0.0.2 via switch og pinge hverandre vha simulator. Eventuelt også sette opp en server.
  • Koble sammen to stk virkelige PC vha krysset kabel og forsøke å pinge hverandre. Notere ned de statiske adressene som var der fra før for PLS programmering.
  • Teori rundt et vanlig hjemmedatanettverk. NAT router – Switch – kablet og trådløst nett.
  • Forklare DHCP og DNS.
  • Koble opp et lokalnettverk i klasserommet.
  • Pinge hverandre. Forsøke med manuell og så automatisk konfigurering av nettverk.
  • Gå igjennom eksemplene/kommandoene i Hacker Highschool – Kurshefte 2.
  • Teste ut kommandoer. Bruke traceroute. Finne rute til EL3.NO og VG.NO og finne ut hvor serveren har geografisk plassering. Går nettverkstrafikken via utlandet?
  • Se på hva som kjører på egen PC vha tcpview og process explorer
  • The Cyber Kill Chain
  • Eventuelt serere: Sette opp servere på egne PC’er og å besøke hverandre. Eventuelt opplæring i Linux og Raspberry PI. Fjernstyring av Linux servere i nettskyen.
  • Sørge for at brannmuer er slått på og ip adresse er satt tilbake til opprinnelig konfig.
  • Spørsmaal om testnettverk 1

***Gjennomføring****

Slik som planlagt minus de 5 siste punktene. Firewall slått på. Spørsmålsark ikke delt ut eller besvart. Kurshefte 2 ble heller ikke gjennomgått.

 

Tirsdag den 28 September

A Klassen – Del 1.

Vi starter opp med å utarbeide arrangementstegning for nytt praktisk læringsoppdrag «sekvensstyring av to stk pariserhjul», se vedlegg. Vi bør komme så langt med planlegging av dette læringsoppdraget at praksis kan påbegynnes i morgen.

Aktuelle læringsmål:

  • Generelle prinsipper for PLS programmering som går på tvers av modeller og fabrikat.
  • Sekvensstyring som også brukes til mye annet for eksempel styring av roboter.
  • Virkemåte og bruk av frekvensomformere.
  • Litt om turtallsstyring/regulering.
  • Dokumentasjon.
  • Risikovurdering.
  • Læringsoppdrag-Pariserhjul

Del 2Oppstart av læringstema «nettverkskommunikasjon og «Cyber Security».

Læreplanen har to mål som har en ganske generell utforming:

  • Anvende ulike elektroniske kommunikasjonssystemer i automatiserte anlegg
  • Vurdere datasikkerhet i automatiserte anlegg

Tidligere så var dette med datakommunikasjon og sikkerhet i forhold til automatiserte systemer kanskje ikke et veldig viktig tema. I dag så blir det mer og mer vanlig at automatiserte systemer og Intelligente bygninger blir koblet opp mot Internett. I dag så har dette blitt til et meget sentralt og viktig tema, både i forhold til automatiserte systemer og i forhold til bygninger Et kjent eksempel på hacking av en industrivirksomhet er hackerangrepet mot Norsk Hydro i 2019.

 

Over: Fra forberedelse til eksamen våren 2020 og våren 2021.

Det er litt opp til dere som elever hvor dypt dere ønsker at vi skal gå, og hvor mye dere ønsker at vi skal lære i forhold til dette temaet. Når man kobler et automatisert anlegg eller en intelligent bygning til Internett, så kan angrepene mot bygningen eller det automatiserte systemet starte nesten umiddelbart. Det vil sånn sett være en stor fordel eller nesten en nødvendighet å vite hvordan disse angrepene skjer, og hvordan vi kan beskytte oss mot disse angrepene.

Vi vil kunne bruke flere forskjellige fagressurser og lærekilder, to av dem er «HackerHighschool» og Cisco Networking Academy

Skal vi få til å lære oss noe av dette stoffet med noen særlig grad av dybde, så må vi sette opp vår egen teslab. Det kan vi kanskje gå i gang med nå i dag.

***Gjennomføring***

Spørsmålsark ikke gjennomført. Resten gjennomført.

Mandag den 27 September

Vi kan diskutere hvilke aktiviteter vi går i gang med og detaljene rundt. (Det som gir best mulig læring.)

  • Læringsoppdrag, teori: Detaljløsning i forhold til oppgave i regulering av differensialtrykk med regulator og PLS. Blokkstruktur for program pluss plan for praktisk oppkobling med 4-leder.
  • Gjennomgang av «standard funksjoner» og teori omkring PLS. (Utdelte videoer viste seg å være kanskje ikke så veldig bra.)
  • Læringsoppdrag: Utarbeide PLS basert sekvensstyring med frekvensomformer. Styre rotasjonsretningen til to motorer i sekvens. Innebygd sikkerhetsbryter.
  • Bære ned kabelgater.
  • «Cyber security» i morgen?

***Gjennomføring***

  • Læringsoppdrag omkring regulering av differensialtrykk utsettes litt.
  • Læringsoppdrag omkring PLS basert sekvensstyring påbegynnes i morgen.
  • Kabelgater båret ned.
  • Vi gikk gjennom en del generelt stoff omring PLS og startet opp med bruke Omron Sysmac.

Fredag den 24 September

A-Klassen

  • Litt om eksamen vår 2020
  • Planlegging av nytt PLS basert læringsoppdrag. Det 4’de skapet? Med 2 frekvensomformere og to motorer? Eventuelt finne en skapdør med ferdig utfelling?
  • Oppdatering av program for Omron PLS.
  • Bære kabelgater i kjelleren.
  • Litt om «Cyber security»? (Videre gjennomføring i neste uke?)

***Gjennomført***

  • Deler av eksamensoppgaven ble gjennomgått.
  • Ny utgave av Sysmac ble installert.
  • Det ble ikke tid til å bære ned kabelgater.

Onsdag den 22 September

B-Klassen – Oppstart av kurs i Cyber Security (A-Klassen starter opp litt senere.)

Læreplanen har to mål som har en ganske generell utforming:

  • Anvende ulike elektroniske kommunikasjonssystemer i automatiserte anlegg
  • Vurdere datasikkerhet i automatiserte anlegg

Tidligere så var dette med datakommunikasjon og sikkerhet i forhold til automatiserte systemer kanskje ikke et veldig viktig tema. I dag så blir det mer og mer vanlig at automatiserte systemer og Intelligente bygninger blir koblet opp mot Internett. I dag så har dette blitt til et meget sentralt og viktig tema, både i forhold til automatiserte systemer og i forhold til bygninger Et kjent eksempel på hacking av en industrivirksomhet er hackerangrepet mot Norsk Hydro i 2019.

 

Over: Fra forberedelse til eksamen våren 2020 og våren 2021.

Det er litt opp til dere som elever hvor dypt dere ønsker at vi skal gå, og hvor mye dere ønsker at vi skal lære i forhold til dette temaet. Når man kobler et automatisert anlegg eller en intelligent bygning til Internett, så kan angrepene mot bygningen eller det automatiserte systemet starte nesten umiddelbart. Det vil sånn sett være en stor fordel eller nesten en nødvendighet å vite hvordan disse angrepene skjer, og hvordan vi kan beskytte oss mot disse angrepene.

Vi vil kunne bruke flere forskjellige fagressurser og lærekilder, to av dem er «HackerHighschool» og Cisco Networking Academy

Skal vi få til å lære oss noe av dette stoffet med noen særlig grad av dybde, så må vi sette opp vår egen teslab. Det kan vi kanskje gå i gang med nå i dag.

********Gjennomføring*********
Alle ble logget inn på Netacd (Mulig en som fortsatt har problem.)
Vi fikk også lastert ned simulatoren, men ikke testet den så mye.)
Så komblet vi opp et virkelig nettverk. Prøvde litt med og uten router.
Ping og tracert prøvd.
Det ble ikke tid til å arbeide med spørsmålsarket.

Mandag den 20 September

A-Klassen

Vi gjør opp status når vi starter på ettermiddagen.

Hvis det passer best å fortsette med å sluttføre prosjektene på veggen, da  gjør vi det.

Vi holder nå ellers på med å gå gjennom prinsippene rundt jording. Vi har også begynt på en «helhetlig og tverrfaglig repetisjon» av prinsippene rundt regulering og instrumentering i forhold til reguleringssløyfer.

Fredag den 17 September

Først så gikk vi gjennom læreplanen og fant ut at ganske mange av målene var «tverrfaglige». Vi diskuterte også gjennomføring og status.

Vi jobbet så med teori rundt kapittel 2 i Montørhåndboka og fordelingssystemer, og så gjennomgikk vi et spørsmålsark i forhold til dette.

Vi legger også ut spørsmålsark for neste kapittel som handler om jording, nå i dag, slik at dere kan kikke litt på det. (Se vedlegg.)