Mandag 16 – Fredag 19 November

A klassen og B klassen:

I dag så skal vi forsøke å få til å utvikle en styring for et trafikklys.

Se på denne artikkelen i Wikipedia og utarbeid en styring ved hjelp av Arduino som kan klare denne oppgaven.

I et virkelig lyskryss så vil det sikkert være behov for å la trafikken flyte i noen minutter i hver retning, men i forbindelse med dette utviklingsprosjektet så kan dere jo la trafikken flyte i for eksempel 5 eller 10 sekunder i hver retning, slik at ikke testingen av løsningen tar alt for lang tid. Det vil jo være enkelt å endre tidsintervallene på et litt senere tidspunkt.

Her er en video som gir en løsning som ligner litt, men den må omarbeides litt hvis resultatet skal bli likt med det som beskrives i Wikipedia:

En litt vanskeligere oppgave: Hvis du vil utvikle løsningen for trafikklyset videre, så kan du forsøke å sette på en start og en stoppbryter, slik at du kan starte og stoppe sekvensstyringen.

Viktig: Bli til en «god hacker»! Finn ut hvordan tingene fungerer og finn så ut av løsningene selv. Ikke bare kopiere ferdige løsninger fra læreren. Når man en gang i tiden skal ut på jobb, så er det ikke alltid at det er noen å kopiere…

Fredag 13 November

A og B Klassen.

I dag så gikk vi gjennom prinsippene for AI og vi kikket på en video: Link

Vi intallerte og tok i bruk 4 stk Android Aps som har med AI å gjøre:

Så logget vi på nettstedet Tinkercad.com og så gjennomførte vi denne oppgaven med Arduino:

B klassen laget er program som kunne generere morsekode SOS. A klassen rakk ikke det.

Tirsdag den 10 november

Fri for elevene men den som ønsker det kan jo repitere litt.

Ved å velge «Kontroll F5» så fyller presentasjonen hele skjermen.

Litt info untenom, for lærerne, men alikevell i «pereferien»:

Skolen er deltaker i et Internasjonaliseringsprosjekt som går på «Cyber Security».

Jeg har undersøkt litt av hva som finnes av læringsressurser for «Cyber Security» ute på Internett, og da fant jeg spesielt dette opplegget som er speiselt tilpasset «ungdom» pluss at det kanskje også er litt rettet mot eller passer for «tekniske fag».

En del av stoffet ser ut til å overlappe med «dagens tema», for eksempel innholdet i dette kompendiet:

Tirsdag den 27 oktober

B Klassen. Noe av vår målsetting det er å lære om datanettverk på et slikt nivå at dere faktisk kan sette opp nettverk hjemme og i en mindre bedrift. For å få til det så behøver vi både litt teori og så praksis. Teori har vi via en liten serie med videofilmer, og praksis har vi ved å konfigurere ett eller flere nettverk og så få dem til å fungere.

Vi starter med å se litt på hvordan en trådløs router kan konfigureres manuelt. Så konfigurerer vi også Windows klientene manuelt.

Vi følger så opp med en manuell konfigurering av Windows PC’er i nettverk. Vi kikker også på administrasjonspanelet til Asus routeren.

Hvis tiden strekker til så installerer vi også og kjører i gang en Apache webserver, på egen PC, som vi lastet ned fra denne adressen:

Neste gang: Teste med noen enkle websider. Vi kan lære litt om HTML5 her:

Vi har ikke gjennomarbeidet spørsmålark 2 fra forrige gang. Dette tar vi når vi er ferdig med praksisøvelsen,

Fredag den 23 oktober

A Klassen. Noe av vår målsetting det er å lære om datanettverk på et slikt nivå at dere faktisk kan sette opp nettverk hjemme og i en mindre bedrift. For å få til det så behøver vi både litt teori og så praksis. Teori har vi via en liten serie med videofilmer, og praksis har vi ved å konfigurere ett eller flere nettverk og så få dem til å fungere.

Vi starter med å se litt på hvordan en trådløs router kan konfigureres manuelt. Så konfigurerer vi også Windows klientene manuelt.

Vi kom så langt at vi fikk satt opp en manuell konfigurering av Wendows nettverk. Vi kikket også på administrasjonspanelet til Asus routeren. Deretter så installerte vi også og kjørte i gang en Apache webserver som vi lastet ned fra denne adressen:

Neste gang: Teste med noen enkle websider. Vi kan lære litt om HTML5 her:

Vi har ikke gjennomarbeidet spørsmålark 2 fra forrige gang. Dette tar vi når vi er ferdig med praksisøvelse,

 

Fredag den 23 oktober

B Klassen: Noe av målet og meningen med undervisningen innenfor fagtemaet “Nettverk” det er jo at opplæringen skal lede fram til en kompetanse der “man” faktisk er i stand til både å sette opp og feilsøke og feilrette datanettverk hjemme og i mindre virksomheter. En annen side ved saken det er jo at når man behersker “den tekniske siden” av nettverk og nettverksdrift, da kan man for eksempel også arrangere og sette opp et “LAN-party” eller en “Game-Server”.

Da behøves det både en forståelse av hvordan datanettverk i sin alminnelighet og Internett fungerer. Vi vil gjennomgå både et nødvendig omfang av teori og praksisøvelser for å forsøke å nå fram til en slik kompetanse. Det kan også være mulig å legge opp til mestring på et litt enklere nivå for de elevene som ønsker det. Hvis det er behov for det så kan vi dele oss opp i to grupper som arbeider på hvert sitt klasserom.

Nå blir det kanskje mye teori men kanskje vil kan avrunde teorien litt nå og så forsøke å sette opp noen små servere på lokalnettet på fredag? Da kan vi eventuelt også se litt på hvordan det er å rogrammere og sette opp noen websider.

Aktuelle tema: