A-Klassen
Forberedelse til prøve
A-Klassen
Forberedelse til prøve
A og B klassen.
Jobbing med prosjekt.
Status for begge klasser er fortsatt slik:
Vi har nå i gang 3 forskjellige prosjekter og læringsoppdrag.
Hovedprosjekt: Læringsoppdrag med robot, robotbil, programmering i C++, varmepumpe, 3D printing. Vi holder på med dette.
Ekstra prosjekt som følge av Korona: Utvikling av termostat for styring av varmepumpe eller varmeovn. Vi mangler litt på å få ferdig programmeringen.
Ekstra prosjekt som følge av sikkerhetsuke. Programmering av program for kryptering i C++. Alle fikk til det første programmet med innlesing og utlesing i data og utregning ut i fra Ohms lov på tre forskjellige måter ved hjelp av C og C++.
A og B-Klassen: VI ble enige om at det passet best å jobbe med hovedprosjektet på skolen, og så heller jobbe med de to andre prosjektene når vi har hjemmeundervisning ifbm korona
B-Klassen
Vi gjennomførte utprøvingen av et program skrevet i C++ som kunne kryptere.
Dessuten så begynte vi å se litt på websiden om kryptering og vi gjorde ferdig de tre første spørsmålene om kryptering.
B Klassen. Vi var på skolen og jobbet med hovedprosjekt.
A-Klassen
I dag er det hjemmeundervisning. Da passer det godt å ta opp igjen noe vi jobbet med i «IKT sikkerhetsuken» og som vi ikke ble ferdige med. Det er å utarbeide et program i C++ som kan kryptere ut i fra de samme prinsippene som de gamle romerske keisern Cesar gjorde det.
Dette har vi lært:
Da blir dagens oppgave i hjemmeundervisningen å hjelpe Julius Cesar med krypteringen slik dette nå kan skje automatisk, i stedet for at Julius Cesar skal være nødt til å sitte å slå opp i en tabell. Her har vi altså en link til et kildekoden til et program som kan utføre dette. Programmet kan «hackes» endres og tilpasses, slik som dere måtte ønske det.
Kan krypteringen eventuelt bli sterkere eller bedre? Hvordan?
Status for begge klasser:
Vi har nå i gang 3 forskjellige prosjekter og læringsoppdrag.
Hovedprosjekt: Læringsoppdrag med robot, robotbil, programmering i C++, varmepumpe, 3D printing. Vi holder på med dette.
Ekstra prosjekt som følge av Korona: Utvikling av termostat for styring av varmepumpe eller varmeovn. Vi mangler litt på å få ferdig programmeringen.
Ekstra prosjekt som følge av sikkerhetsuke. Programmering av program for kryptering i C++. Alle fikk til det første programmet med innlesing og utlesing i data og utregning ut i fra Ohms lov på tre forskjellige måter ved hjelp av C og C++.
A og B-Klassen: VI ble enige om at det passet best å jobbe med hovedprosjektet på skolen, og så heller jobbe med de to andre prosjektene når vi har hjemmeundervisning ifbm korona.
I går så lærte vi å utarbeide programmer som kan brukes til å lese inn data, utføre beregninger og skrive ut data. I dag så skal vi lære litt om kryptering og vi skal også lære utarbeide et program som kan kryptere og dekryptere data, dvs tekststrenger.
Når denne posten skrives så er det fortsatt litt uklart hvordan dagsprogrammet blir, og hvor mange timer vi kan sette av, men i alle fall så kan vi starte opp vedrørende dette tamaet og så gjennomføre det restrende senere «ved tid og anledning».
Det vil jo ellers være litt forkskjell på hva slags fag og yrke man er i, i forhold til hvor mye av «det tekniske» man behøver å kjenne til. For de som skal arbeide innenfor elektrofagene så er det sannsynligvis en fordel å kjenne til litt av «det tekniske» bak kryptering for datamaskiner og Internett.
Link til webside som handler om kryptering.
Nå har vi startet på sikkerhetsuken. På sist fredag så installerte vi Codeblocks slik at dette IDE’et skal være oppe og kjøre hos «alle sammen».
I morgen så skal vi lære om kryptering. Da skal vi utarbeide et program i C++ som kan kryptere og dekryptere tesktstrenger.
I dag så passer det kanskje å gå i gang med å utarbeide et par program, der vi leser inn data, utfører beregninger og skriver ut data. Da er vi godt i gang. Se vedlagte læringsoppdrag.
A og B Klassen
Vi fikk noen dager med hjemmeundervisning som i utgangspunktet ikke var planlagt. Det som var meningen planlagt det var at de forskejellige prosjektgruppene skulle lære litt av hverandre i forbindelse med gjennomføring av de forskjellige utviklingsprosjektene.
Det var i utgangspunktet bare en prosjektgruppe som skulle jobbe med «styring av varmepumpe» men på grunn av at dette med en «termostat» inngår i læreplanmålene for alle elevene, så har begge klassene og alle elevene nå jobbet litt med utviklingen av en termostat.
Hvis vi nå har kommet så langt at vi eventuelt er stort sett ferdige med «termostatprosjektet» så kunne det kanskje være interessant å lære litt om «ordentlig programmering» i C++ for alle elevene. Det er en prosjektgruppe som har «programmwring i C++» som «hovedprosjekt» men det kunne kanskje vært interessant å lære litt om dette temaet for alle elvene. (??!!)
Dette vil jo da medføre at alle elevene lærer litt om programmering og at de forskjellige arbeidsgruppene får litt bedre kunnskaper om hverandres prosjekter.
Tidligere så har vi egentlig bare «scriptet». Denne gangen skal vi prøve ut «programmering på ordentlig» ved hjelp av IDE og kompilator (Hva er det?)
Det IDE’et vis skal prøve ut er Codeblocks og de to programmeringsspråkene vi skal kjøre en liten test med er C og C++
Først kan dere installere Codeblocks ut i fra denne «oppskriften»:
Det er også noen detaljer for instalalsjonen her, på denne linken.
Dere kan bruke denne «oppskriften» for å prøve ut Codeblocks og programmering i C og C++.
For Windows:
Du kan laste ned IDE’et (Codeblocs) fra denne linken:
For Mac:
Det kan se ut som at Codeblocks ikke fungerer på nyeste versjon av Mac operativsystem. Dette har jeg ikke testet (på grun av mangel på Mac) men det bør vel fungere å bruke Visual Studio Code i stedet:
Bare fro Mac: https://code.visualstudio.com/download
Bare for Mac: https://code.visualstudio.com/docs/languages/cpp
(Ettersom resten av kurset vårt er bygd opp rundt Codeblocks så er det nok lurt å bruke dette IDE’et hvis mulig. Visual Studio Code bør fungere, men det kreves kanskje noen»tilpasninger».)
Oppgave:
Installer Codeblocks og prøv ut de to små programeksemplene i henholdsvis C og C++. Eksperimenter og forandre også litt på dem og se hva som skjer.
Hva er forskjellen på et «tolket» og et «kompilert» programmeringsspråk og hva er forskjellen på «scripting» og «programmering»? Vi skal også generere en eksekverbar fil, og hva er nå det?
Hvilken av de to syntaksene liker du best og hva betyr egentlig «syntaks» ?
For den kjempe-spesielt interesserte:
Man sier at C++ er et «objektorientert programmeringsspråk» mens C ikke er det. Hva betyr det og hva er da C hvis språket ikke er «objektorientert»?
Robotarm 1 og 2.
Den fysikse byggingen av robotarmene er nå gjennomført.
Det som mangler nå er å få til noen litt mer avanserte programmer slik at robotene kan fungere som robot.
Først så tester vi ut og eksperimenterer og så etterpå og på litt sikt, så forsøker vi å få robotarmen til å flytte gjenstander fra posisjon A til posisjon B.
Edit: En av gruppene klarte å styre roboten fra posisjon til posisjon. Roboten kunne også løfte opp en gjenstand på en posjosn og sette den fra seg på en annen posisjon.
Robotbil.
Det viste seg at de tegningene som fulgte med kittet var ganske dårlige slik at det var vanskelig å gjennomføre prosjektet av den grunn. Vi får nå låne en ferdigbygd robotbil av Henrik. Det bør forenkle og forbedre gjennomføringen av dette prosjektet.
Edit: Vi har fått lånt en ferdigbygd robotbil og jobber videre med dette prosjektet.
Varmepumpe.
Prosjektgrupen har utarbeidet en oversikt over inn og utganger til styring og til PLS. Dette tegnes nå om til et fullstendig koblingsskjema. Vi har utviklet en termostat ifbm hjemmeundervisning som bør kunne brukes i dette prosjektet.
Edit: Vi kikket litt på hvor start og stoppknapper og kontrollys kan så. Vi konkluderte at det enkleste var å bruke et eksternt betjeningspanel og koble opp via rekkeklemmene.
3D-Printing
Arbeidsgruppen som arbeider med 3D printing har fått printet ut sin første «testgjenstand». Tilbakemeldingen fra biblioteket er om en prosjektgruppe som jobber veldig bra.
Her er en link til en webside med 3-D tegninger for printing av gripeklør til roboten.
Vi har diskutert å bruke dette og dette dataprogrammet til prosjektet.