Fredag den 05 Februar

A-Klassen

Vi kikket først litt på varmepumpen og vurderte denne for et litt senere prosjekt.

Det ble også informert om at vi hadde bestilt 2 stk «plastroboter«.

Så jobbert vi videre med å gjennomføre praksisdelen av L2 Del 1, dvs en servomotor som kjører «fram og tilbake» mellom to posisjoner. Det ble også lagt ut et forslag om at dere utvider oppgaven til å omfatte 3 posisjoner ut i fra følgende pseudokode:

Kjør i en loop som gjør dette:

  1. Gå til posisjon 0 grader.
  2. Vent 2 sekunder.
  3. Gå til posisjon 90 grader.
  4. Vent 2 sekunder.
  5. Gå til posisjon 180 grader.
  6. Vent 2 sekunder.
  7. Gå til posjon 90 grader.

De fleste elevene ble ferdig med denne praksisdelen, pluss at vi også ble ferdige med å gjennomgå rapportskrivingen for Del 1.

Noen elever hadde et ønske om å gå videre på flyfag og det framkom et ønske om å gjennomføre et besøk hos Sols VGS. Noen elever ønsket ikke å lære om varmepumpe på grunn av at de ville søke flyfag. De tenkte ikke på at det i dag er slik at både flymekanikere og bilmekanikere må kjenne til virkemåten til varmepumper.

Her er også en annen video som handler om varmepumper i fly:

Det viste seg dessverre at den wordfilen som jeg skev på gikk tapt, men her er programutskriften:

Fredag den 05 Februar

B-Klassen

Vi kikket først litt på varmepumpen og vurderte denne for et litt senere prosjekt.

Det ble også informert om at vi hadde bestilt 2 stk «plastroboter«.

Så jobbert vi videre med å gjennomføre praksisdelen av L2 Del 1, dvs en servomotor som kjører «fram og tilbake» mellom to posisjoner. Det ble også lagt ut et forslag om at dere utvider oppgaven til å omfatte 3 posisjoner ut i fra følgende pseudokode:

Kjør i en loop som gjør dette:

  1. Gå til posisjon 0 grader.
  2. Vent 2 sekunder.
  3. Gå til posisjon 90 grader.
  4. Vent 2 sekunder.
  5. Gå til posisjon 180 grader.
  6. Vent 2 sekunder.
  7. Gå til posjon 90 grader.

De fleste elevene ble ferdig med denne praksisdelen.

En elev gjennomførte også et ekstra prosjekt der han bygde en avstandsmåler ved hjelp av Arduino og en ultrasonisk sensor. Oppgaven vurderes som framtidig felles prosjekt.

En elev hadde problemer med PC. Ardoino IDE ville ikke kjøre.

 

Tirsdag den 02 Februar

B klassen.

Vi gikk gjennom læreplanen og diskuterte undervisningopplegget.

Vi har nå dekket inn i forhold til en god del «grunnleggende mål» i forhold til læreplanen slik at det nå i forholdsvis litt større grad er mulig at dere som elever kan være med på å bestemme innholdet i og gjennomføringen av faget slik at det ikke bare handler om «å bli lært» men også «å lære seg».

Det vil også være viktig at vi får til «dybde og bredde» i opplæringen, slik at vi både oppnår en forståelse for «hvordan tingene virker» og «hvordan tingene henger sammen». På denne måten så skal vi opparbeide kompetanse til å anvende kunnskap og å løse problemer i kjente og ukjente sammenhenger.

Vi jobbet ikke videre med praksisdelen av læringsoppdrag 2 som handlet om anvendelse og bruk av servomotorer. Vi trente i stedet på «skriving av rapport».

Jeg har lagt ved utkastet til rapport, så langt som vi kom, slik at vi kan fortsette senere.

Mandag den 01 Februar

A klassen

Vi gikk gjennom læreplanen og diskuterte undervisningopplegget.

Vi har nå dekket inn i forhold til en god del «grunnleggende mål» i forhold til læreplanen slik at det nå i forholdsvis litt større grad er mulig at dere som elever kan være med på å bestemme innholdet i og gjennomføringen av faget slik at det ikke bare handler om «å bli lært» men også «å lære seg».

Det vil også være viktig at vi får til «dybde og bredde» i opplæringen, slik at vi både oppnår en forståelse for «hvordan tingene virker» og «hvordan tingene henger sammen». På denne måten så skal vi opparbeide kompetanse til å anvende kunnskap og å løse problemer i kjente og ukjente sammenhenger.

Vi jobbet også videre med praksisdelen av læringsoppdrag 2 som handlet om anvendelse og bruk av servomotorer. Ve ble ferdig med praksis til del 1, men vi mangler potmetere til del 2.

Tirsdag den 26 januar

B-klassen

Jeg har lagt merke til at det kan være litt problematisk å huske de mange elektrofaglige ord og uttrykk, og å kjenne igjen komponenter, både for denne klassen og for mange andre klasser. Jeg har derfor laget noen «digitale spill og oppgaver» som kanskje kan hjelpe (?!).

Ellers så har vi jo også kommet så langt at vi skal begynne å bygge den virkelige utgaven av «dørlås med servo», slik at vi kanskje kan gå i gang me dette også. Vi får vel også etterhvert tenke på en rapport, slik at vi får dokumentert hva dere har vært gjennom og hva dere har lært.

Edit:

Det viste seg at vi brukte litt ekstra lang tid på «Drag and drop» ved at det dukket opp spørsmål om hvordan de ulike komponentene virket. Det var helt ok, og vi fokuserte en del på virkemåten til kondensatoren og potensiometeret. Vi så også på hvordan potensiometret kan brukes enten som en spenningsdeler eller en variabel motstand.

Jeg fant en Youtube video som beskriver kondensatoren (og spolen) på samme måte som den jeg hadde på tavlen, der kondensatoren ble sammenlignet med en «boks» med gummimembran.

 

Mandag den 25 januar

A-klassen

Jeg har lagt merke til at det kan være litt problematisk å huske de mange elektrofaglige ord og uttrykk, og å kjenne igjen komponenter, både for denne klassen og for mange andre klasser. Jeg har derfor laget noen «digitale spill og oppgaver» som kanskje kan hjelpe (?!).

Ellers så har vi jo også kommet så langt at vi skal begynne å bygge den virkelige utgaven av «dørlås med servo», slik at vi kanskje kan gå i gang me dette også. Vi får vel også etterhvert tenke på en rapport, slik at vi får dokumentert hva dere har vært gjennom og hva dere har lært.

Edit:

Det viste seg at vi brukte litt ekstra lang tid på «Drag and drop» ved at det dukket opp spørsmål om hvordan de ulike komponentene virket. Det var helt ok, og vi fokuserte en del på virkemåten til kondensatoren og potensiometeret. Vi så også på hvordan potensiometret kan brukes enten som en spenningsdeler eller en variabel motstand.

Jeg fant en Youtube video som beskriver kondensatoren (og spolen) på samme måte som den jeg hadde på tavlen, der kondensatoren ble sammenlignet med en «boks» med gummimembran.

 

Fredag den 22 Januar

A og B klassen.

Vi repeterte spenningsdeleren og potmeteret.

Så kikket vi også på en video om steppermotoren og diskuterte den også.

Vi brukte video pluss simulatormodell for å forklare.

Vi så også på prinsippet omkring H bridge og motorkontrolleren til H. (Bare B Klassen.)

Så gjorde vi ferdig styringen til «fjernstyrt dørlås» slik at denne kan kobles opp neste gang.

Tirsdag den 19 Januar

B klassen.

Vi gikk grundig gjennom spenningsdeleren og potmeteret (Som kan brukes som en «trinnløs» spenningsdeler.)

Så kikket vil litt på video og snakket om den elektriske Servomotoren.

Vi gikk også gjennom et eksempel på styring av servomotor ved hjelp av potmeter og Arduino.

Mandag 18 Januar

A klassen.

Vi gikk grundig gjennom spenningsdeleren og potmeteret (Som kan brukes som en «trinnløs» spenningsdeler.)

Så kikket vil litt på video og snakket om den elektriske Servomotoren.

Vi gikk også gjennom et eksempel på styring av servomotor ved hjelp av potmeter og Arduino.