Fredag den 15 Januar

A og B klassen.

Vi gikk gjennom og diskuterte teorien rundt steppermotorer og Servomotorer. Vi snakket også om forskjellen mellom open loop og closed loop system, dvs mellom styring og regulering.

Vi så på videoer på denne websiden. Spesielt den første og den siste videoen:

Vi jobbet også med simulatoren og eksempel 1 og eksempel 2. De fleste ble ferdige med Eksempel 1 mens vi bare fikk startet opp på eksempel 2.

Teori:

  • Hva er et pådragsorgan – Eksempler?
  • Hva er styring på styring og regulering?
  • Hva er forskeller og likehter mellom en stepper motor og en servo?
  • Hva kan de brukes til?

Vi oppdaget også noen «kompetansehuller» som vi bør tette igjen:

Fredag den 8 Januar 2021

A klassen.

Vi mangler vel fortsatt litt på å få ferdig og levert læringsoppdraget.

Vi gjør dette ferdig før vi går over på nytt stoff, som for eksmepel kan være servomotorer.

Fredag den 8 Januar.

B Klassen.

Hvis/når vi har fått levert inn rapporten fra forrige læringsoppdrag, så kan vi jo begynne å se på «nytt tema» som for eksempel kan være servomotorer. Servomotorer brukes til å styre roboter og mye annet «rart».  Hvis det er behov for det så jobber vi videre med å få ferdig innleveringen til det forrige læringsoppdraget og ellers så kan vi gå videre med å lære om servoer. Først så kan vi kikke på litt teori og etterpå så kan vi gjennomføre et nytt læringsoppdrag som går ut på å lage en elektrisk styrt lås ved hjelp av en servomotor.

Mulighet til ettertanke: Det framgår jo av læreplanen at «elevene» skal kunne gjennomføre et «selvvalgt prosjekt». Det skulle ikke være en ide å forsøke å bygge en robot, og så motorisere den ved hjelp av servo eller steppermotorer? .. Bare en «løs» ide. (Vi må eventuelt da undersøke om det er mulig å få kjøpt in deler og slikt.)

Vi har også en del andre prosjekter som vi kan ha «på gang». Dette gjelder for eksempel styringen av en varmepumpe og dreieretningsvender for 3 fasemotor basert på frakvensomformer og kontaktorer.

Fredag den 11 desember

A og B klassen.

Vi må gjort ferdige læringsoppdraget med start og stopp av to motorer. Mange er ferdige med det praktiske. Det kan på den annen side se ut som det er litt behov for forbedringer i forhold til den skriftlige innleveringen.

Vi må få til en skriftlig innlevering som kan holde samme standard som det man senere skal bruke til eksamensoppgaver og til fagprøver, slik at vi kommer i gang med trening på «profesjonell dokumentasjon». Vi kan være litt flekseible på hvordan dette gjøres bare det ender opp med et sluttresultat som ser «bra» ut.

Det har vist seg å være et lite problem å få til gode programutskrifter. Hvis vi tar i bruk programmet notepad++ så kan vi få til ganske gode programutskrifter på for eksempel pdf format.

Vi er foreløpig ferdig med temaet «datakommunikasjon og nettverk». Dette ble avsluttet med en prøve, slik at det ikke er så kritisk om dere gjør ferdig de treningsoppgavene som vi la ut tidligere. Når det der i mot gjelder læringsoppdraget med motorstyring, så er det viktig at det blir godt dokumentert, slik at dette kan være med å telle til karakter.

Det er ikke noen helt fast format for hvordan en rapport skal skrives men her er jo et par beskrivelser som vi kan jobbe ut i fra og utvikle videre til vårt formål:

Man bør tenke på at rapporten skal være med på å telle til karakter, akkurat som en prøve. Det beste er å få bilder og slike ting lagt inn sammen med teksten i et word dokument. Det bør gå bra å legge en programutskrift som vedlegg i pdf format. Alle vedlegg bør være merket med navn akkurat som for en prøve.

Mal for utarbeidelse av rapport

I B klassen så mangler nå en testkjøring. I A klassen så er de bare ferdig med simulatorkjøring. Begge klassene har fått gjennomgått opplegg for rapportskriving.

Tirsdag den 8 desember

B klassen

Vi jobbet videre med læringsoppdragene som går ut på styring av to stk motorer. Det første læringsoppdraget (av 3) ble gjennomgått grundig på tavla, både hva angår oppkobling og programmering. Det er nå bare en elev som ikke har fått læringsoppdraget til å fungere.

Vi må diskutere eventuelle behov for hjelp til å lage skriftlig rapport.

Her er en link til en editor som kanskje kan være god å bruke til programutskrifter:

Mandag 7 desember

A-Klassen

Litt om ytre rammer.

På grunn av at læreplanen inneholder en god del fremmedord og begreper som det er vanskelig å forså før vi har kommet et stykke ut i skoleåret, så gjennomgikk vi ikke læreplanen ved oppstart av skoleåret. Nå har vi kommet så langt ut i skoleåret at det bør passe med en slik gjennomgang.

Læreplaner:

Skolereglement

 

  • Vi gikk gjennom skolereglementet og læreplanen.
  • Der etter så hadde vi en demo med et selvkomponert Arduino orgel.
  • Der etter så jobbet vi videre med å få simulatormodellen med start og stopp av to motorer ferdig.
  • Neste gang – Praktisk oppkobling av to motorer med felles stopp.