Tirsdag den 14 Februar 2023

For de som har YFF på skole: I de to neste dagene så er det viktig å oppdatere loggen og prosjektdokumentasjonen. Loggen skal føres hver dag, og den skal skrives inn i klassenotatboka.

De som har vært ute i bedrift deler av tiden, utarbeider også en kort rapport som kan være peresentasjon av bedriften og bedriftens produkter. Denne legges også inn i klassenotatboka.

Prosjektdokumentasjonen skal gjøres klar for levering som filer. Det vil bli laget en egen opplasting for dette.

For de som jobber med å gjøre ferdig PLs styringen så er det denne dukunetasjonen som skal gjøres ferdig. For de som jobber med reguleringssløyfa, så er det den som skal dokumenteres.

  • Risikovurdering
  • Systembeskrivelse.
  • Brukerveiledning.
  • Arrangementstegning.
  • Styrestrømsskjema.
  • Hovedstrømsskjema.
  • Rekkeklkemmetabell.
  • Eventuelt PLS tilordningliste.
  • Eventuelt PLS program.
  • Eventuelle strømsløyfer for måling og regulering.

Onsdag den 08 Februar 2023

På grunn av litt uventede endringer ifbm utplasseringene så kom vi nå i gang med et ekstra «nytt» læringsoppdrag på skolen. Dette går ut på å sluttføre det læringsoppdraget som vi har jobbet med tidligere.

De som er med i dette nye prosjektet er: Andreas, Nichlas, Lance. (Og senere også Luka og William.)

Denne oppgaven som skal gjennomføres kan oppsummeres slik:

  1. Bygge/sluttføre/dokumentere bygging av skap med PLS, 2 kontaktorer og 2 frekvensomformere.
  2. Utarbeid/dokumenter et program som kan styre en enkel dreieretningsvender fra HMI.
  3. Utarbeid /dokumenter et program som kan styre to forskjellige dreieretningsvendere, en for hver motor.
  4. Utarbeid så en sekvensstyring for styring drift av to stk karuseller som skal fngere slik som beskrevet under:

Styring av to stk karuseller – Sekvensstyring.

To stk karuseller skal rotere på denne måten:

  1. Begge roterer mot klokka. 1 min.
  2. Venstre roterer mot klokka. Høyre roterer med klokka. 1 min.
  3. Begge roterer med klokka. 1 min.
  4. Høyre roterer med klokka. Venstre roterer mot klokka. 1 min.
  5. så starter sekvens 1 om igjen og det hele kjører til vi trykker på stopp-knapp.

Teknisk sett så kan dette læringsoppdraget løses på forskjellig måte. En måte er ved å bruke PLS og to frekvensomformere.

Et sentralt hvedmål i forhold til alle delmålene i automasjonsfaget, det er å oppnå en størst mulig grad av selvstendighet i læringsarbeidet. Man kan på mange måter si at mye handler om å opparbeide selvstandighet og «å lære å lære«. Vi har også kommet fram til vårsemesteret, slik at det er på tide med noen litt vanskeligere oppgaver.

Tirsdag den 07 Februar 2023

Det dukket opp et nytt tema:

Encoderen gir feed back om vinkelposisjon for hver enkelt av de 6 motorene som kontrolerer hver av de 6 aksene.

Det viste seg også at det var litt problemer med å måle kontinuitet og isolasjonsmotstand pluss også kortslutning. Vi fant en vide om dette:

Det dreier seg om 3 forskjellige målinger som alle er resistansmålinger som kan utføres med en type Ohm meter:

  • Måling av kontinuitet i jordleder. (Resistans fra ende til ende i jorlederen.)
  • Måling av isolasjonsmotstand mellom faseleder og jord.
  • Måling for eventuell kortslutning. (Måles mellom faselederne.)

Mandag den 06 Februar 2023-Læringsoppdrag

Det viste seg at valget fant på en reguleringstriner som kan brukes til å byge opp forskjellige utgaver av reguleringssløyfer og styringssystemer. Tranieren ligner litt på en «miniutgave» av en klassisk faprøvestasjon.

Denne traneren kan nok brukes til å bygge opp mange forskjellige reguleringssløyfer og styringssystemer, men det er nok lurt å bygge opp prosjektet «trinn for trinn», slik at vanskelighetsgraden ikke blir alt for høy.

Utviklingstrinn 1 kan for eksempel være slik:

Bygg opp og dokumenter en reguleringssløyfe for nivå med frekvensomformer/motor/pumpe som pådragsorgan. Bruk også en klassisk regulator for reguleringsfunksjonen. Dere kan også bruke en PLS med HMI for å starte og stanse maskinen.

Utvilingstrinn 2 kan for eksempel være slik:

Regulerignssløyfen bygges om slik at vi i stdet for å bruke frevensomformer/motor/pumpe som pådragsogan, så bruke vi heller en reguleringsventil som pådragsorgan.

Utviklingstrinn 3. Vurderes senere.

  • Kaskaderegulering?
  • Regulering med PLS?
  • Fjernstyring fra PC og via Internett?
  • Cyber security for automatiserte systemer?

Vi rekker nok helt sikkert ikke alle disse variantene i løpet av de to ukene, men vi kan jo ha noen ideer å jobbe med senere.

Nedenfor er en beskrivelse av en «klassisk fagprøve». Retninglinjene er ikke lengre formelt gyldige, men de kan kasnkje aliekevell kanskje bidra med en del ideer.

 

Mandag den 06 Februar 2023

For de som ikke har utplassering i bedrift:

Et sentralt hvedmål i forhold til alle delmålene i automasjonsfaget, det er å oppnå en størst mulig grad av selvstendighet i læringsarbeidet. Man kan på mange måter si at mye handler om å opparbeide selvstandighet og «å lære å lære«. Vi har også kommet fram til vårsemesteret, slik at det er på tide med noen litt vanskeligere oppgaver.

I løpet av de to ukene med «yrkesfaglig fordypning», så skal dere ta utgangspunkt i en «maskin», dere skal dokumentere den, eventulet rette feil, hvis det er nødvendig, og få den til å fungere. Dere skal også presentere maskinen og prosjektet for de andre elevene, når de er tilbake fra utplassering i bedrift.

Planen er å jobbe tverrfaglig med sentrale læreplanmål i forhold til læreplanen for VG2/VG3 automatisering.

Det er et mål å løse mest mulig av oppaven på egen hånd, men før det settes spenning på anlegget, så kreves det alltid en godkjenning av faglærer først, slik at det ikke skjer noen skade på personell eller utstyr.

 

Fredag den 03 Februar 2023

  • Skjema med utplasseringsdata.
  • Krav til logg. (Hvorfor)
  • Krav til rapport. (Hvorfor)
  • 2 nye plasser.
  • Innleveringsoppgave.

Loggføring:

(Er en del av vurderingen.)

Hvorfor: Læreplanmål å dokumentere eget arbeid.

I loggen så forteller dere læreren hva dere har jobbet med, slik at læreren kan vurdere ut i fra læreplanmål.

Loggen skal inneholde dette:

  • Navn på bedrift.
  • Navn på kontaktperson og den dere har jobbet med.
  • Beskrivelse av gjennomførte arbeidsoppgaver, slik at lærer kan forstå hva dere har gjort.
  • Loggen skal føres hver dag fortløpende på jobb.
  • Når det passer så skal loggen kopieres eller skrives inn i klassenotatboka.
  • For de bedriftene som tillater det, ta gjerne mange bilder, men spør først.

Rapport.

  • En liten presentasjon av bedriften.
  • Fortelle litt om bedriftens produkter.

Å lære eller å bli lært.

Og så har jeg skrevet et lite «notat» om «aktiv læring«.

Kanskje spesielt viktig i forbindelse med utplassering og gjennomføring av læringsoppdrag på skolen.

Torsdag den 12 Januar 2023

I dag så får dere igjen prøven i reg tek. Hvis det er ønske om det så kan vi gå gjennom innholdet eller deler av det på tavlen.

Så må vi få gått gjennom status for alle prosjektene.

Jeg har opprettet en mappe hvor dere kan laste opp all den dokumentasjon som dere har laget og alle programmer. Men jeg er usikker på om dere elever har tilgang til å laste opp filer. Hvis det ikke går, eller fungerer på en brukbar måte, så oppretter vi en oppgave for innlevering av dokumentasjonen.

All dokumentasjon må levers individuekt og så må den være merket med navn.