Fredag den 27 august

Vi har jobbet med en del grunnleggende tema og så er vi godt i gang med det første læringsoppdraget. Dette bør vel gjøres ferdig? Hva mangler vi? (Finne fram komponenter – Hva har vi og hva mangler vi?)

Bør vi/kan vi gjennomføre den elektroniske prøven? Har vi behov for mer repetisjon?

Er det noe ønske om å få utdelt Adobe Creative Suite? (Ja, det ønskes.)

 

Tirsdag den 23 August

  • Bære opp planker! (OK)
  • Videre repetisjon av teori? (Lasker på 3 fase motor ) (OK)
  • Kikke på holdekrets/dreieretningsvender? (Utsatt)
  • Se på innhold i prøve? (Utsatt)
  • Gjøre ferdig dokumentasjon til prosjekt. (IA – I Arbeid)
  • Arrangementstegning (IA)
  • Rekkeklemmetabell. (IA)
  • Styrestrømskrets. (IA)
  • Hovedstrømskrets. (IA)
  • Se på om delene kommer på plass og om det blir videre praksis ut over dagen. (Utsatt.)

Forskjellige typer vern ble nevnt og diskutert:

Vi utarbeidet en samlet løsning for elenergi/dimensjonering for alle de 5 tavlene og så gikk vi gjennom en del teori og grunnleggende prinsipper for dimensjonering.

 

 

Mandag den 22 August

I dag så er det planlagt at dere skal ha praksis på formiddagen. Det kan kanskje være lurt å jobbe litt med teori på ettermiddagen, slik at vi får en variasjon og framdrift både i forhold til teori og praksis. Det samme gjelder vel kanskje også for i morgen, tirsdag.

Sist fredag så var det en del teori som ble utelatt. Vi forsøker å ta igjen denne.
Fredag så jobbet vi bare med det prosjektet som handler om de nye maskintavlene.

Det har vært snakk om å gjennomføre en prøve eller lignende for å sjekke status for tidligere gjennomgått VG1 og VG2 lærestoff. Vi må diskutere hvordan vi gjennomfører dette.

Fredag den 19 August

Planlagt(A-Klassen):

  • Litt repetisjon.
  • Eventuelt litt om 3-fase motoren.
  • Eventuelt oppgaver om 3-fase motoren.
  • Gjøre ferdig tegninger og koblingsskjema for dreieretningsvender med ekstra start/stopp-funksjon.
  • Hvilken PLS bør vi begynne med? Er alle godt kjent med Omron og Sysmac, eller bør vi starte enklere?
  • Planlegging og prosjektering av fordelingsskap og maskintavler.
    (Må være nøyaktige med tegninger og mål.)

Gjennomført(A-klassen):

  • Det viste seg at det trådløse nettet ikke virket slik at vi ikke kom ut på nett.
  • Vi jobbet i stedet med å prosjektere og planlegge nye maskintavler.