Mandag den 26 April

A-Klassen – Hjemmeundervisning

Forrige mandag ogfredag så var vi på skolen og da jobbet vi med prosjektene våre. Sist fredag så var vi hjemme og da jobbet vi med en simularingsoppgave som gikk ut på å bruke en temperatursensor på en slik måte at vi kunne tenne og slukke 3 forskjellige lysdioder på 3 forskjellige temperaturnivåer. Vi jobbet med denne oppgaven.

Nå skal vi forsøke oss litt på det som heter «dybdelæring«, dvs å bruke det vi har lært tidligere i en ny og ukjent situasjon. (På godt norsk: «Lære å tenke sjæl».)

En termostat er en temperaturstyrt bryter. Termostaten brukes til å styre oppvarmingen i bygninger og den brukes også til å starte og stoppe varmepumper. For at termostaten ikke skal få for mange inn og utkoblinger, slik at det tekniske anlegget ikke blir slitt ut for tidlig, så er det vanlig å la termostaten koble inn og ut ved forskjellige temperaturer,

Du skal bruke eksemplet fra forrige gang, og det du lærte forrige gang til å utvikle din egen termostat. I første omgang så kan dette gjøres som simulert modell.

Du skal utvikle en elektrisk styrt bryter eller en termostat som skal kunne brukes til å starte og stoppe en varmepumpe eller en varmeovn. Termostaten skal starte varmepumpa eller varmeovnen når det er kaldt i rommet. Vi setter denne grensen til 20 grader Celcius. Når det har blitt varmt i rommet så akal varmepumpen stanse. Vi setter denne temperaturen til 24 grader celsius.

Med andre ord: En elektronisk styrt bryter som kobler inn på 20 C og ut på 24 C.

Forrige gang så styrte vi bare en diode på og av. Her er en tegning som viser hvordan vi kan ta styresignalet fra an diode og også styre et rele. Grunnen til at releet står «opp ned» er

Note: Foreløpig så er det 0 elever som har fått til denne oppgaven. Hvem vil være først til å få til denne oppgaven? (Det som ingen så langt har fått til er å styre varmepumpen/varmeovnen av og på ved forskjellige temperaturer.

*******

Når vi har hjemmeundervisning, så jobber vi på en kanskje litt tradisjonell måte, der vi gjennomgår lærestoffet i fellesskap.

I forbindelse med de litt større læringsoppdragene som vi gjennomfører mot slutten av skoleåret så jobber vi på en litt annen måte. Dette skal vi snakke om senere, men hvis det er noen som har interesse av å kikke på dette, så ligger det litt forklaring her.

Tirsdag den 20 April

B-Klassen-Hjemmeundervisning

Forrige gang så lærte vi å programmere Arduino med en elektronisk temperatursensor. Vi kunne lese ut temperaturen via seriekommunikasjon og så var det 3 forskjellige lysdioder som ble tent ved forskjellige temperaturnivåer. (Grønn-Gul-Rød)

Nå skal vi forsøke oss litt på det som heter «dybdelæring«, dvs å bruke det vi har lært tidligere i en ny og ukjent situasjon. (På godt norsk: «Lære å tenke sjæl».)

En termostat er en temperaturstyrt bryter. Termostaten brukes til å styre oppvarmingen i bygninger og den brukes også til å starte og stoppe varmepumper. For at termostaten ikke skal få for mange inn og utkoblinger, slik at det tekniske anlegget ikke blir slitt ut for tidlig, så er det vanlig å la termostaten koble inn og ut ved forskjellige temperaturer,

Du skal bruke eksemplet fra forrige gang, og det du lærte forrige gang til å utvikle din egen termostat. I første omgang så kan dette gjøres som simulert modell.

Du skal utvikle en elektrisk styrt bryter eller en termostat som skal kunne brukes til å starte og stoppe en varmepumpe. Termostaten skal starte varmepumpa når det er kaldt i rommet. Vi setter denne grensen til 20 grader Celcius. Når det har blitt varmt i rommet så akal varmepumpen stanse. Vi setter denne temperaturen til 24 grader celsius.

Med andre ord: En elektronisk styrt bryter som kobler inn på 20 C og ut på 24 C.

Kan dere få til dette?

Edit:

Det viste seg at de fleste eller i alle fall noen fikk til denne løsningen med med ett enkelt unntak.

Det ble laget en termostatfunksjon, men denne koblet ut og inn ved den samme temperatur. Dette vil gi veldig mange ut og innkoblinger slik at dette ikke vil fungere i praksis.

Vi må se på den løsningen vi har fått laget, og så må vi jobbe litt med å finne en løsning for programmet som medfører at termostaten kobler ut og inn ved forskjellige temperaturer.

Den skal koble inn ved 20 grader og koble ut ved 24 grader.

Mandag den 19 April

A-Klassen

Inndeling i grupper:

  • Robotarm 1: Mads – Trym – Thor.
  • Robotarm 2: Oskar – Kjetil – Zaid
  • Robotbil 1: Yonas – Fami – Joakim
  • Robotbil 2: Emil – Jonas – Leon
  • Programmering i C++ : Cristie – Loke – Kevin

Siste gruppe må eventuelt være litt «selvgående» men vi har litt «undervisningopplegg» for det.

«Alle» behøver først å levere inn en plan som minimum må inneholde:

  • Hvem man skal jobbe sammen med.
  • En kort beskrivelse av jobben.
  • En risikovurdering.
  • Oversikt over tegninger og dokumentasjon.
  • En estimert framdriftsplan.

Fredag den 16 April

A og B-Klassen

På grunn av hjemmeundervisning, så ble prosjektene våre satt på pause, i alle fall denne ene dagen. Vi kan jo jobbe videre med dem når vi er på skolen. På den annen side så står vi «litt til rest» i forhold til læreplanen i forhold til det som går på «analoge målinger ved hjelp av mikrokontroller». Derfor så passer det veldig bra å gjennomføre dette som «simulert modell», nå i dag.

Arduino med analog temperatursensor

  • Ved «veldig lav» temperatur skal ingen av LED’ene lyse.
  • Ved lav temperatur skal bare grønn LED lyse.
  • Ved middels temperatur skal grønn og gul LED lyse
  • Ved høy temperatur skal alle 3 LED’ene lyse.

Dere skal gjennomføre oppgaven som simulert modell vha Tinkercad. Så skal dere utarbeide en liten rapport der dere legger kopi av eget skjermbilde og egen programkode og en liten beskrivelse av virkemåte.

Oppgaven levers inn og er med på sen samlede vurderingen av karakter for faget.

Mandag den 12 April

A – Klassen

Starte på å planlegge neste prosjekt.

Gruppe 1 – Robotarn –

Gruppe 2 – Robotarm

Gruppe 3 – Robotbil

Gruppe 4 – Robotbil

Gruppe 5 – Robotbil

Fredag den 9 April

A Klassen

Vi magler fortsatt dokumentasjonen for «smarthusprosjektet» og må utarbeide den.

dessuten så bør vi tenke litt over neste prosjekt/læringsoppdrag og hva det skal inneholde.

Aternativer: Robotarm- Robotbil – Varmepumpe – Programmering i C++ – 3D Printing

Tirsdag den 6 april

 

Inndeling i læringsoppdrag/grupper:

Robotarm 1: Henrik* – Ørjan – Nikolai

Robotarm 2: Mathias* – Oskar – Daniel

Robot bil: Sander – Jone

Varmepumpe: Andreas* – Markus – Kristian

3D-Print: Osmann* – Halvard