Torsdag den 24 November

Møte for verneombud.

Vi holder på med litt teori om reguleringsteknikk.

Grunnleggende teori om reguleringsteknikk

Noen hadde valgt å koble opp annerledes for digitale utganger enn det som er i samsvar med koblingsskjema. Dette er sannsynligvis en noe dårligere løsning. Se øverste dokument under.

Tirsdag den 22 November

  • Prøve den 09 eller den 14 desember?
  • Status for logg/rapport?
  • Mange læreplanmål i teori. Lurt å jobbe med stoffet på egen hånd.
  • Tverrfaglig prosjekt i Januar. VG1-VG2-VG3.

Vi holder på med et utviklingsprosjekt der det inngår å benytte digitale og analoge inn og utganger. Digitale inn og utganger bruker man jo på VG1. Analoge innn og utganger er noe nytt. Denne gangen så kan vi jo se på en videoserie:

Grunnleggende teori om reguleringsteknikk

Vi/dere har også jobbet litt med programmering av PLS. Her har vi et «grunnkurs»:

PLS-Grunnkurs

Og så har vi også beskrivelse av mange avanserte funksjoner i Unilogic, som vi skal bruke til «vårt store prosjekt».

UniLogic

Dessuten så må vi jo også jobbe videre med den praktiske videreføringen av prosjektet vårt.

Mandag den 14 November

Vi jobbet litt med prosjektet i den første utplasseringsuke (De 3-4 som var på skolen.)

Vi fikk gjennomført litt oppklaring i problemstillingene rundt oppkobling av hovedstrøm, styrestrøm og strømsløyfer.

Dette er et «første utkast». Tegningene kan revideres etter hvert som det måtte være behov for det.

Fredag den 04 November

Før 12:00 så gjennomførte en elev en prøve, og så jobbet de andre med ferdigstilling av tegninger, og oppkobling av digitale inn og utganger på maskintavla.

Fra 12:00 så var vi på bedriftsbesøk/båttur hos Kolumbus. Vi så på en ny elektrisk båt, og fikk vite litt om denne.

Onsdag den 02 November

Dette er nå gjennomført:

  • Arrangementstegning.
  • Mekanisk montering .
  • Hovedstrømskjema.
  • Oppkobling av hovedstrøm.

Under veis så oppdaget vi at PLS hadde en løsning rundt «felles com» som medfører at vi må tilpasse prosjektet litt.  (Felles com kan ikke kobles opp mat 230V AC og 24V + DC samtidig.)

Neste aktivitet:

  • Verifisering av hovedstrøm.
  • Utarbeidelse av styrestømsskjema.
  • Oppkobling av styrestrøm.

Tirsdag den 01 November

Hve er det egnentlig vi skal lære?

En måte å lære produkt eller systemutvikling på, det er jo at klassen jobber jobber i fellesskap med ett eller flere utviklingsprosjekter. Det viktige vil jo ikke være å løse «den ene oppgaven» men å lære arbeisteknikker som kan brukes til å løse mange andre tilsvarende oppgaver.

Vi er nå godt i gang med å utarbeide koblingsskjema for maskintavlen. Det er i den forbindelse nødvendig at vi setter oss godt inn i dokumentasjonen.

Prosjektgjennomførelse til nå:

  • Det første vi gjorde det var å utarbeide en omtrentlig spesifikasjon.
  • Så utarbeidet vi et utkast til en mekanisk monteringsbeskrivelse.
  • Etter det så gjennomførte vi en «mekanisk prøvemontering».
  • Vi la så inn flere detaljer i spesifikasjonen ifbm utarbeidelse av rekkeklemmetabell.
  • Så utarbeider vi et hovedstrømsskjema.
  • Vi behøver nå å se litt dypere inn på dokumentasjonen for kompenentene for å finne ut av den videre oppkoblingen. Er det noe som vi behøver å rette på?

Spørsmål:

  • Kan utgangene på PLS’en tåle 230V?
  • Eventuelt hvor mange ampere?
  • Går det bra å kombinere med de kontaktorene som vi har?
  • Behøves det noen endringer i forhold til den jobben som vi har utført til nå?
  • Styring av frekvensomformer?!

Automatisering er for den kreative.

  • Ved eksamen etter VG3 automatisering så vil eksamensoppgaven typisk inneholde en beskrivelse av et omfattende teknisk anlegg.
  • Det vil typisk følge med 120-150 sider med teknisk dokumentasjon og systembeskrivelse.
  • Du skal vanligvis utarbeide tekniske løsninger og arbeidsbeskrivelser for en arbeidsbeskrivelse som du ikke kjenner til fra før.
  • Mulige VG2 læreplanmål i prosjektet

Mandag den 31 Oktober

Nå har vi et par tre «reelle oppdrag» som det haster litt å komme i gang med og å gjennomføre.

  1. Reparere 2 stk søyleboremaskiner.
  2. Kartlegge og få i gang reguleringstrainer
  3. Videreføre utviklingsarbeidet med ny maskintavle.

Disse 3 prosjektene har ulik vanskelighetsgrad.

Prosjekt 1 – Bør være forholdvis enkel. Det dreier seg om to stk søyleboremaskiner som har gått i stykker og som behøver reparasjon.

Prosjekt 2 – Er et ganske tradisjonelt prosjekt, det er noe vi har holdt på med på skolen i 25 år eller mer. Samtidig så inneholder det ganske mye viktig lærestoff, også ut i fra dagens læreplan. Det vil være ganske gunstig å ha en fungerende reguleringssløyfe til hjelp, når vi skal gå videre med undervisningen i reguleringsteori. (Det finnes simulatorer, men virkeligheten er kanskje best.) Her er de gamle retningslinjene for fagprøve i automasjon. (Men se på årstallet.)

Prosjekt 3 – Den maskintavlen som vi holder på med å utvikle inneholder elementer av noe helt nytt, som ikke har gjennomført her ved skolen. Det går ut på å koble sammen mange maskintavler, til hverandre og ut mot Internett, og å kunne fjernstyre det hele fra HMI/SCADA.

Det har kommet et nytt læreplanmål for VG3 automatisering, som ser slik ut:

installere bus-systemer og konfigurere digital og analog kommunikasjon i automatiserte anlegg, og gjøre rede for hvordan komponentene fungerer, hvordan datasignaler bearbeides og transporteres mellom nettverk, og vurdere tiltak for å etablere et sikkert elektronisk kommunikasjonsnett

På grunn av at prosjekt 3 spenner over læreplanmål både for Vg2 og VG3 automatisering så kan vi jobbe med prosjektet både i timene for det ordinære automasjonsfaget (VG2-Læreplan) og i fordypningen (VG3-Læreplan).

Læreplanmålet er nytt og vi har ikke hatt så mye undervisningopplegg rundt dette målet, men vi utvikler det nå.