Torsdag den 08 September

Først så gjorde vi en detaljert gjennomgang av komponenter og koblingsskjema for dreieretningsvenderen. Så jobbet vi med og leverte inn et oppgaveskjema som handlet om automatsikringen. Etter dette så gikk vi ut på verkstedet og arbeidet med å gjøre ferdig dreieretningsvenderen. Noen av gruppene hadde også gått i gang med dreieretningsvender på basis av frekvensomformer.

Tirsdag den 06 September

Automasjonsfaget er tverrfaglig, slik at det har lett for å være slik at «alt henger sammen med alt». I forbindelse med det første prosjektet vårt så er det lurt å ha en god kontroll over og kunnskap om de komponentene som er i bruk. Innenfor automatisering så behøver vi det som vi kaller for en «systemforståelse», altså hvordan alt fungerer til sammen.

Og så litt om hvordan selve oppkoblingen fungerer:

Vi får se hva status er, og så fortsetter vi vel også med praksis.

Torsdag den 01 september 22

Vi ble enige om at det mest fornuftige var å starte opp med en dreieretningsvender basert på kontaktorstyring, slik at vi får en oppfriskning av dette stoffet.

Vi koblet opp hovedstrømmen og en av gruppene fikk også testet med 230V 3-fase at hovedstrømkretsen fungerte.

Vi tegnet en arrangementstegning forhånd. Tegningene utarbeides ellers i Knut Aksel sine timer.

Tirsdag den 30 august 22

I dag så installerer vi Visilogic og Unilogic progrsam for programmering av Unitronics PLC.

Vi kan starte opp med å utarbeide et PLS program som kan styre en dreieretningsvender.

Vi kan starte opp med å ta utgangspunkt i en kontaktorstyring for en dreieretningsvender og så endre denne til å bli til et PLS program. Vi behøver bare å bruke de funksjonene som vi allerede har lært: OG, ELLER, IKKE.

Bruk Zeliosoft, utarbeid et slikt program og kjør det ved hjelp av simulatoren.

Husk torsdag: Klassens time og skolekort for han som mangler

Løsningsforslag på program for dreieretningsvender (Hassan-1):

Torsdag den 25 august 22

Forrige gang så begynte vi å se litt på dette med hva en PLS er og hva den kan brukes til.

Et lite problem er at det er 3 elever som har MAC uten Windows. Det er nok helt nødvendig å ha tilgang til en Windows maskin på skolen for å kunne gjennomføre et studie i automatisering.

(Hvis man ikke får med seg teknisk tegning, PLS programmering og robotprogrammering, da mangler man mye av det viktige lærestoffet.)

Vi kan diskutere hvordan vi legger opp læringsaktivitetene i dag. VI kan for eksempel gå litt videre med PLS og så også kombinere dette med å begynne å se litt på reguleringsteknikken.

For alle læringstema, så vil det bli utarbeidet spørsmålsark som oppsummerer de viktigste prinsippene i lærestoffet. Det vil nok være lurt å jobbe grundig med disse spørsmålsarkene.

I morgen: Vi må planlegge en aktivitetsdag.

Tirsdag den 23 august 22

Først av alt:

Klassens time ved oppstart – Litt diskusjon om hvordan vi legger opp undervisningen.

  • Tre elever fra TIP. (Bør vi repetere litt VG1 stoff,  for eksempel PLS?)
  • 3 stk Apple. (Har Mac’ene Windows og kan de brukes til å programmere PLS?)
  • 1 uten PC
  • Valg av tillitsmann og verneombud (Litt senere.)
  • Verktøy og arbeidstøy?
  • Aktivitetsdag på fredag

(Vi må finne brukbare løsninger som fungerer.)

Alternative tema for oppstart.

Oppstart 2AUTA onsdag 17-19 August

Læreplaner:

Lærebedrifter:

Lærebøker

Timeplan (Oppdateres i VIS):

Husk også:

  • Elevdemokrati
  • Elevstyrt undervisning
  • Grunnopplæring IKT
  • IKT datasikkerhet